Email Funnel Handleiding

Je kunt gelijk aan de slag met jouw email funnel ofwel “serie van emails die je abonnees van jou ontvangen nadat ze zich hebben ingeschreven voor jouw gratis weggever”. Bekijk éérst de video hiernaast. Het is een wat ouder filmpje, maar met su-per belangrijke info.

Flodesk

En ben je op zoek naar een email/nieuwsbrief systeem? Kijk dan eens of Flodesk wat voor je is. Flodesk is het email systeem wat ik zelf gebruik en ik ben er echt enorme fan van geworden. Super mooi programma en fijn om te gebruiken. Via deze link krijg je 50% korting, voor een heel jaar, voor alle functies en een ongelimiteerd aantal abonnees. Echt de moeite waard.

Maak een e-mail funnel die werkt voor jouw lievelingsklant

Een e-mail funnel is een reeks van geautomatiseerde e-mails die jouw abonnees ontvangen nádat zij zich hebben aangemeld voor jouw gratis weggever (dit kan natuurlijk ook een nieuwsbrief of aankoop zijn).

Deze e-mails zijn niet de aanmeld e-mails, (waarin ze hun email bevestigen) maar zijn de e-mails die zij van jou ontvangen nádat zij het aanmeld proces hebben doorlopen.

Een e-mail funnel bestaat voor mij uit een serie van 7 e-mails die automatisch verstuurd worden over een periode van 21 dagen. In deze 7 e-mails geef je je abonnees de kans jou te leren kennen (know), fan van jou en je werk te worden (liken) en klant van je te worden (trust).

Je kunt deze mails gebruiken om je nieuwbakken abonnees:

  1. in de watten te leggen met vlogs & blogs of nog een gratis video reeks, webinar of challenge
  2. goede tips te geven waarmee zij een deel van hun probleem kunnen oplossen
  3. wegwijs te maken in wie jij bent en wat jij voor hen kunt betekenen
  4. te vertellen over je bedrijf, over wat jij hen allemaal te bieden hebt & hoe ze met jou kunnen werken
  5. te laten weten waar jij (nog meer]) op social media te vinden bent en wat ze daar van jou kunnen verwachten
  6. de kans te geven contact op te nemen of om een afspraak met je te maken
  7. hen een speciale mooie deal op een programma of training aan te bieden

Na deze e-mail serie gaan deze abonnees mee in de normale stroom van emails die jij verstuurd. Ik laat je graag zien welke serie van emails jij kunt inzetten en waardoor jouw abonnees je kunnen “know-en, like-en & trust-en).

Dit is de voorbeeld serie

Dag 1:

Je hebt een inschrijving! Super! Direct na bevestiging van de inschrijving op jouw gratis weggever of nieuwsbrief, ontvangt de inschrijver de 1e email uit jouw email funnel.

In deze 1e email:

  • heet jij deze inschrijver van harte welkom. Ze hebben het inschrijf proces voltooid en ze staan op je lijst
  • lever jij de beloofde weggever af. Daar komt de inschrijver in eerste instantie voor. Plaats áltijd de beloofde weggever in deze 1e mail. Ook al heb je deze al op een eerdere plek afgegeven. Wie weet heeft die persoon te snel weg geklikt… you never know! Het is een belangrijke eerste stap om je inschrijver aan je weggever te helpen
  • hou je het het kort en to the point want je inschrijver wil natuurlijk met je weggever aan de slag
  • geef je eventueel je de linkjes naar jouw social media kanalen naar keuze met daarbij de melding dat je graag wilt connecten en daar met regelmaat van allerlei leuke tips deelt waar hij/zij dan ook weer gratis gebruik van kan maken
  • (optioneel) leg je in het kort uit wat je gaat doen in de aankomende 7 mails – 21 dagen, wat de inschrijver van jou kan verwachten en waar hij/zij terecht kan met vragen
    • Wanneer je de inschrijver vertelt dat ze een reeks emails van je kunnen verwachten in de aankomende tijd met daarin wat mooie aanbiedingen of handige tips, wordt dat niet als spam ervaren. Je abonnee is erop voorbereidt en kijkt er zelfs naar uit. Wie weet wat voor leuks je allemaal gaat sturen.
    • Je kunt aanvullend, in het kort, ook al aangeven wat je abonnee  deze e-mail funnel van je kan verwachten. Dat geeft helderheid en herkenning. En dat  is in deze beginfase (know) erg belangrijk

Dag 3:

Dit is een goede dag om weer in de inbox van je abonnees op te duiken. Ze hebben je immers “al” 2 dagen niet gezien, ze kennen je ook nog niet en zijn je waarschijnlijk al een beetje vergeten. Het is belangrijk dat je abonnees een reminder krijgen over wie jij bent en over waarom zij weer een mail van jou ontvangen.

  • Herinner hen er in het kort aan dat ze je gratis weggever hebben ontvangen en vraag of ze daar al mee aan de slag zijn gegaan
  • Vertel waarom en hoe je tot deze weggever bent gekomen en wat je hoopt dat het voor hen doet
    • Wellicht heb je nog een extra tip waarmee je de weggever succesvol maakt
    • En, plaatst nog een keer de link voor het geval dat ze de mail geheel over het hoofd hebben gezien
  • Wellicht heb je een heel mooi, behapbaar front-end product (een laagdrempelig en laaggeprijsd product) wat je in deze mail kunt aanbieden. Je genereert daarmee direct verkoop en je neemt de abonnee al een beetje mee in jouw aanbod, zonder hen je duurste diensten en producten door de strot te duwen
    • Zorg er wel voor dat het front-end product goed aansluit bij je weggever, bij je bedrijf en bij je uiteindelijke hoofdproduct
  • Heb je nog geen front-end product? Plaats dan linkjes naar twee of drie van je beste artikelen in deze mail. Artikelen die helemaal aansluiten bij je doelgroep, waarvoor ze naar jou toe komen en waar jij echt trots op bent
    • Vertel over het ontstaan of belang van de onderwerpen waar je voor hebt gekozen en over wat het (voor) jou doet
    • Wees eerlijk en spontaan en blijf vooral jezelf.  Je abonnee heeft een “probleem” gegoogeld is bij jou terecht gekomen en is op hele goede tips uit. Tips die behapbaar en direct te implementeren zijn. Stuur artikelen waar ze echt door be- en gegrepen worden. Zo kun je met je front-end product of deze eerste artikelen al een klein aandeel leveren in het oplossen van het “probleem” (know/like)

Leg ze in de watten + geef waarde

Dag 6:

Vandaag is het tijd om je abonnees over jezelf te vertellen en hen iets van grote waarde te geven.

  • Stel jezelf kort voor en leg uit wat je nou precies doet en voor wie je het doet
  • Geef aan wat jou uniek maakt in jouw branche en waarom je voor jouw vak en ondernemerschap hebt gekozen
  • Stuur jouw abonnee een video of een vlog met één hele waardevolle tip. Eén tip die nét even wat dieper ingaat op de oplossing van “het” probleem wat zij hebben en waarvoor ze specifiek bij jou zijn gekomen
  • Laat het iets zijn wat echt jouw specialiteit is en waar je grote indruk mee kunt maken. Iets waardoor jij je onderscheidt van andere vakgenoten
  • Ga vooral de diepte in. Het hoeven geen 5 tips te zijn. Maar juist één solide, allesomvattende tip waar zij hun tanden in kunnen bijten en een “Yes I did It” gevoel van krijgen.
  • Heb je geen video of vlog liggen, maak er dan een special voor deze email funnel

PS: te veel informatie is soms te overweldigend. Zorg dat je abonnees de informatie goed en direct kunnen verwerken en zij zich trots kunnen voelen over het resultaat. Vertel hen dat je hen deze video of vlog niet wilt onthouden en dat jij hen écht een stap verder wilt helpen met deze waardevolle en met liefde gemaakte tip. (like)

Dag 9:

Misschien heb jij een gratis skype sessie of een vrijblijvende consultatie die je jouw abonnee wilt aanbieden. Of wellicht heb je iets extra’s wat je met hen wilt delen. Dan is vandaag de dag dit aan te bieden.

Wellicht hebben zij een probleem waar jij een simpele oplossing voor hebt. Wellicht is deze oplossing voor jou een peulenschil maar is jouw abonnee daar enorm mee geholpen.

Geef aan dat je een vrijblijvende sessie van x tijd met je kunnen aanvragen om kennis te maken en in alle de vragen te stellen die zij hebben over je aanbod en je werkwijze. (like)

 Niet iedereen hangt gelijk aan de telefoon

Dag 12:

Niet iedereen hangt gelijk aan de lijn om een sessie met je te boeken laat staan om uit het niks een jaarprogramma bij je te kopen.

Abonnees zijn alert genoeg te bedenken dat je hen wilt spreken om wat te verkopen. Natuurlijk is dat zo, maar je wilt hen wel alleen iets verkopen wat bij hun past, waar je hen echt mee kunt helpen en waar ze klaar voor zijn. Mensen willen niets door hun strot geduwd krijgen of binnen gehengeld worden. Dat is vreselijk. Als het jouw intentie is om vanuit je hart, vak en kunde te helpen, dan komen de verkopen ook.

Geef in deze mail weer aandacht aan de skype sessie of het vrijblijvende gesprek en geef aan dat jij heel graag jouw kennis wilt delen. Nodig hen nogmaals uit. Vraag hen of de weggever door hen is gelezen, of ze de opdrachten hebben voltooid en of ze daar wat aan hebben gehad.

Het is ook belangrijk voor je abonnees om wat meer over jou te weten te komen. Hang niet je vuile was buiten maar vertel hen een verhaal over jou in relatie tot je werk en hoe jij tot jouw werk bent gekomen en wat het voor je betekent. Vertel hen bijv. dat ook jij in deze positie hebt gezeten en dat jij daarom precies aanvoelt wat je klanten nodig hebben. Dat jij hun pijn en pijnpunten feilloos aanvoelt en dat jij het verlangen naar een juiste oplossing tot diep in je tenen voelt. Dat jouw eigen ervaring je heeft bewogen om dit vak te beoefenen en daar anderen mee te helpen.

Deel dit verhaal zodat je potentiële klant met je kan identificeren en jullie al een beginnende vertrouwensband op kunnen bouwen. Je abonnee wil weten dat jij niet alleen snapt wat het probleem is en de oplossing aan jan en alleman verkoopt, maar dat je het zelf óók voelt en beleeft. Hier kun jij trouwens ook je front-end product, wat perfect aansluit bij jouw verhaal en bij hun probleem, nogmaals aanbieden. (trust)

Dag 15:

Vraag je abonnees hoe het met ze gaat en of je blogs, vlogs en weggever een aanvulling zijn geweest. Je hebt in de afgelopen dagen al heel wat waardevolle informatie naar hen verzonden. Noem alles wat je hen hebt gestuurd eens op en plaats de linken ernaartoe nogmaals in deze mail. Dan hebben ze alles bij de hand en zien ze in een oogopslag welke waarde je hen al hebt gegeven en wat ze aan je hebben.

Stel je abonnees vandaag ook een extra vraag. Een vraag met als doel verbinding en interactie met hen op gang te brengen, hen meer specifiek te helpen en hen een passend aanbod te kunnen doen. Een open vraag waarop iemand snel en makkelijk antwoord kan geven is daarvoor het meest geschikt. Een vraag die jou ook helpt om hen beter te begeleiden of op te helpen. Het vangt diegenen op die niet een Skype sessie bij je boeken maar die toch een vraag hebben waar ze mee blijven zitten.

Het is dan natuurljk wel belangrijk dat je de tijd en mankracht hebt om de antwoorden goed te verwerken en evt. vragen die daar weer uitkomen netjes te beantwoorden. Heb je niet de tijd om de antwoorden of aanvullende vragen te behandelen dan kun je met vooraf bepaalde antwoorden werken die zij aan kunnen vinken, zodat jij wel de informatie krijgt die voor jou belangrijk is maar niet de vragen onbeantwoord laat liggen. Door een persoonlijke vraag te stellen en respectvol met het antwoord om te gaan, laat je zien waar je voor staat en laat je voelen dat je echt voor hen bent. (like/trust)

Jouw aanbod

Dag 19:

Vandaag is een goed moment om je abonnees te vertellen over de betaalde (online of 1-op-1) training(en), producten of diensten die je biedt, hen te verwijzen naar waar zij hier meer over kunnen vinden en waar ze zich kunnen aanmelden. Ze zijn in jouw werk geïnteresseerd en de kans is groot dat zij zichzelf verder willen ontwikkelen. Jouw betaalde (online of 1-op-1) training(en), producten of diensten kan nét hetgeen zijn waar ze naar op zoek zijn.

Vertel over de inhoud van je (online of 1-op-1) training(en), producten of diensten, vertel over waarom jij deze hebt gemaakt en aanbiedt en vertel óók wat het voor jouw abonnee kan doen.

Jouw persoonlijke verhaal over het hoe en waarom van je moet hen raken en zij moeten van je horen wat het voor hén kan doen. Hoe jouw aanbod hun probleem oplost en hun leven beter, mooier, makkelijker of fijner maakt. Houd het simpel en zacht. Het is niet de bedoeling dat je abonnees zich nu gaan uitschrijven alleen maar omdat je hen een aanbod doet. Maar jij mag hen wel vertellen over jouw werk en passie en waarom jij dit doet. Je mag hen enthousiasmeren en een mooi aanbod doen. Hoe persoonlijker en “verhalend-er”, hoe beter.

Dit is ook het juiste moment om jouw abonnee een korting of extra bonus te geven. Bepaal uiteraard voor jezelf of je dat wilt doen of dat je een ander extraatje geeft…

  • Maak je aanbod super concreet. Biedt niet al je producten in een keer aan. Dat creëert te veel verwarring en keuze stress
  • Maak het niet al te vrijblijvend en pas enige tijdsdruk toe. Doe geen aanbieding waar iemand heel lang over na moet/kan denken. Je wilt dat iemand snel een keuze maakt en eerder tot een koop over kan gaan. Je wilt ook de waarde van je product niet omlaag halen door het altijd in de aanbieding te hebben.
  • Je kunt dan ook aangeven dat de aanbieding binnen een bepaalde tijd afloopt
  • Pas ook wat schaarste toe en geef aan dat er maar een X-aantal plekken, producten of trajecten beschikbaar zijn. Dit zorgt ervoor dat abonnees de urgentie voelen
  • (Ik wil er wel bij zeggen dat ik persoonlijk geen fan ben van “schaarste” toepassen. (Zoals; koop nu, ik heb er nog maar 2… terwijl dat niet zo is). Ik beschouw dat als een verkoop truc. Als het echt waar is dat je nog maar 2 plekken of producten hebt, prima natuurlijk. Maar liegen om een koop af te dwingen voelt 1 keer goed, maar daarna niet meer. Bepaal goed of het toepassen van schaarste jou brengt wat je nodig hebt).

Gebruik hier nooit de KOOP MIJ, KOOP MIJ methode. Bied je product, traject, programma of dienst hier aan met als doel je klanten écht verder te helpen. Hun probleem op te lossen en hun leven beter, mooier, makkelijker of fijner te maken.

Dag 21:

Geef aan je abonnees aan dat dit de laatste mail is van de email funnel en dat zij vanaf nu je “normale campagnes/nieuwsbrieven/mails” ontvangen.

  • Vraag hen of ze vragen hebben over je diensten of werkwijze
  • Vraag of er specifieke problemen zijn waar ze tegenaan lopen, of ze deze met je willen delen zodat je hen op weg kan blijven helpen
  • Dank hen voor het feit dat je deze 7 emails lang bij hen “binnen” mocht komen. En laat je abonnees weten dat je er naar uit kijkt hen veel waarde te blijven sturen
  • Verwijs hun nog eens kort naar je aanbod en pas hier ook weer wat schaarste, tijdsdruk of zelfs prijsverhoging toe. (Hier geldt ook; bepaal of schaarste, tijdsdruk of zelfs prijsverhoging is wat je echt wilt opleggen. Het kan in je voordeel en in je nadeel werken).

2 extra tips

Extra tip 1.

Omdat je (nog) niet heel bekend bent bij je nieuwe verworven abonnees, is het belangrijk dat jouw emails altijd heel duidelijk te herkennen zijn. Plaats daarom altijd een foto van jezelf, of minimaal van je logo, in de header van je email. Het is nu een trend om nieuwsbrief email te doen lijken op een gewone e-mail van een vriend. Maar laten we eerlijk zijn… we zijn nog geen vrienden van onze abonnees en aangezien wij ook één van de vele andere nieuwsbrieven zijn is de kans dat we in de prullenbak terecht komen groot.

Mijn advies is om een header beeld te gebruiken en ook een foto van jezelf te plaatsen bij de aftiteling. Snelle en duidelijke herkenning is de doelstelling. En herkenning heeft tijd nodig! Geef je lezers de kans om te zeggen.. oja, dat is die en die…. leuk! Schroom niet om aanwezig te zijn en te laten zien wie je bent. Een mooi header beeld maakt het persoonlijk, krachtig en duidelijk. En, het valt nog eens goed op ook!

Extra tip 2.

Bovenstaande is een email funnel van 3 weken aan de hand van een gratis weggever of nieuwsbrief inschrijving. Wanneer je een tijdelijk aanbod hebt of een korte(re) of specifieke lanceer periode hebt, is het een goed idee om de funnel verkleinen en verkorten.

In plaats van de mails te versturen op dag 1, 3, 6, 9, 12, 15, 19 en 21, verstuur je mails op dag 1, 2, 4, 6, 8, 11. Daarmee creëer je wat meer urgentie en tijdsdruk. En wanneer je een korte maar krachtige funnel wilt verstuur dan op dag 1, 2, 3, 4 en 5.

Bepaal wat voor jou en jouw bedrijfsvoering werkt en pas je email funnel aan naar gelang je aanbod en je gewenste lanceerperiode.

Het begin is er

Nu ben jij aan de beurt

Ik hoop dat deze handleiding je op weg helpt om een eerlijke en doeltreffende email funnel op te zetten. Houd er rekening mee dat een succesvolle email funnel een work in progress is en met regelmaat aandacht en aanpassingen nodig heeft. Net als jij, jouw werk en je bedrijf zal deze email funnel met je mee moeten groeien en herschreven moeten worden. Jij hebt nu de belangrijkste richtlijnen voor een goede funnel in handen. Het begin is er!

Much 💖

YOU PICK, YOU CHOOSE

Jouw website en jouw business

Jouw website en jouw business

Bouw je website zelf, bouw je website samen met mij of laat mij je website voor je bouwen. Ik help je concreet; om het beste uit jezelf te halen en je net even verder te duwen dan dat je zelf zou gaan.

Ik heb al mijn webbouw trajecten ontwikkeld zodat jij jouw prachtige website kunt realiseren. Elk programma is zodanig opgezet dat jij — wanneer je website klaar is — volledige website vrijheid hebt. Je bent dan in staat om zelf je website te bewerken of zelfs helemaal om te bouwen zoals jij dat wilt én wanneer jij dat wilt. Dream & Fetch, Move & Shake, Relax & Chill zijn daar perfect voor.

En wil jij samen met mij keihard en dedicated — met beide benen op de grond — door-buffelen om je business een concrete boost en lift te geven, om zaken direct in te zetten en om helder te hebben welke stappen je in de verder toekomst moet gaan nemen om je (online) business succesvol te maken.

Dan nodig ik je van harte uit voor Inspire & Fly en Passion & Fire.

Dream & Fetch

Online Webbouw Programma. Jij bouwt je website — met alles erop en eraan — zelf.

Move & Shake

Wij bouwen je website van begin tot eind — met alles erop en eraan — samen

Relax & Chill

Ik bouw je website van A-Z + we werken een dag samen zodat jij álles over je website leert.

Passion & Fire

Schrijf in één dag jouw Passie & Vuur Verhaal — jouw eigen hartstochtelijke Signature Story.

Inspire & Fly

3 dagen samen met mij — met laser focus — werken aan een compleet actieplan om jouw online business op te zetten, verder uit te bouwen en alles op die enorme to-do lijst af te vinken.