Blog content delen en recyclen — deel 2

Vandaag borduur ik verder op mijn eerdere blog & podcast: Blog content delen en recyclen — hoe doe jij dat? Daar benadruk ik het belang van het opnieuw en consequent delen van content via nieuwsbrief, blog en social media.

Ik had namelijk beloofd om mijn 6 stappenplan om dagelijks — en op een overzichtelijke manier — (blog) content te delen én te recyclen met je te delen en dat ga ik vandaag uitgebreid doen.

Want weet je, blogs blijven actueel — ook de wat oudere — en zijn daarom heel geschikt om te recyclen. En als blogs wat ouder zijn en er wat gedateerde informatie in staat kun je — soms met een hele kleine tekstuele aanpassing of een lekkere frisse afbeelding — de content weer helemaal naar het ‘nu’ halen.

Ik ben een voorstander van nieuwe content schrijven en publiceren.

  • Ten eerste; content brengt je website tot leven.
  • En ten tweede; wanneer je een solide aantal blogs op je website hebt — denk dan wel aan meer dan 40/45 stuks (en da’s best veel) — gaat het je ook qua SEO wat opleveren.

Dit is geen blog over SEO, dus ik ga hier niet dieper op in — want SEO hangt écht van meerdere factoren af. Maar wel een belangrijk tipje; wanneer je organisch beter gevonden wilt worden door search engines zou je — onder andere — het schrijven en publiceren van artikelen kunnen inzetten om dat te bewerkstelligen.

Je kunt het schrijven van artikelen rustig en over langere tijd opbouwen;

  • ga van 1x per kwartaal een artikel schrijven naar maandelijks een artikel schrijven,
  • ga dan van maandelijks een artikel schrijven naar tweewekelijks een artikel schrijven,
  • en ga dan van tweewekelijks een artikel schrijven naar wekelijks een artikel schrijven.

Bouw het in realistische stappen — in stappen die voor jou in de tijd die je hebt passen en die in jouw ondernemerschap passen.

Want voorop staat wel: doe wat je kan. Want als het geen optie voor je is om 2 x per maand een nieuw artikel uit je mouw te schudden, dan is consequent 1x per maand een mooi artikel publiceren veel beter, effectiever en handiger én op zich al een prachtig streven. Je kunt niet alles in één keer doen. Je moet er een handigheidje in krijgen en het moet een gewoonte gaan worden worden. Het behoeft namelijk tijd om te schrijven, te delen en de schrijffouten eruit te halen. En afhankelijk van hoe makkelijk het je afgaat kan dit 2 uur tot 2 dagen duren…

Consequentie en vertrouwen

Bepaal eerst wat voor jou het startpunt is. Begin met 1x per maand een kort artikel te schrijven van 4 of 5 alinea’s. En wanneer je merkt dat het je goed afgaat, voer dan de frequentie op en ga wat dieper in op bepaalde onderdelen en feiten in je artikel.

Maar voer de frequentie pas op wanneer je zéker weet dat je hier ook aan kan blijven voldoen.

Want een lezer houdt van consequentie en een lezer wil je kunnen vertrouwen. En de consequentie en het vertrouwen kun je geven door heel duidelijk aan te geven wat je gaat doen, hoe je dat gaat doen en daar dan ook niet van af te wijken.

Ik heb jaren lang 1x per maand een artikel geschreven. Gewoon omdat ik moeite had met schrijven en het schrijven bij mij ook heel lang duurde. Maar wat ik wél direct ben gaan doen is; consequent 1x per maand dit artikel versturen naar de lezers op mijn email-lijst.

En toen het schrijven voor mij wat meer een ‘gewoonte’ werd ben ik het mailen naar mijn lezers gaan opvoeren naar 2x per maand, en toen naar 3x per maand.

Ik  zit nu op wekelijks — maar nogmaals — ik heb er lang (een paar jaar) over gedaan om daar te komen.

Als je op mijn lijst staat weet je dat linksom of rechtsom, rain or shine, jij elke week een email van mij ontvangt. Dat is waar ik consequent in ben en waar ik ook elke week mijn best voor doe.

Goed, even verder.

Bestaande content — wat doen we daarmee?

Ik vind dat bestaande content echt een langer leven mag hebben en meerdere malen en op meerder plekken gedeeld mag worden. Want, wat is de kans dat iédereen op je email lijst en élke bezoeker van je website al die blogs van begin tot eind heeft gelezen.

Nou, klein.

Dus ik wil je adviseren om je bestaande blogs, tips, quotes en/of video’s meerdere malen en op verschillende manieren te recyclen onder je email lijst, blog feed en socials.

  • Er komen als het goed is steeds weer nieuwe lezers en volgers bij op je lijst en socials — die krijgen dan de content voor het eerst te zien
  • Bestaande lezers en volgers krijgen het gewoon weer te zien maar dan in een andere vorm. En, weet je, dat is voor hen eigenlijk heel fijn. Want wat ik al eerder schreef; de kans is echt heel klein dat iédereen álles heeft gelezen. En de kans is ook heel klein dat iédereen álles heeft onthouden
  • En de kans is dan ook des te groter dat júist vanwege de herhaling je iets triggert bij de lezer, iets losmaakt en hem/haar net even dat zetje geeft waardoor de lezer denkt… hey die… Juud… ze is consequent, ze is professioneel en weet waar ze het over heeft — I like it — ik ga haar vandaag eens bellen.

Geen “one size fits all”

Nou is er geen one size fits all manier om content te recyclen. Het is een kwestie van je eigen routine vinden met wat jij leuk en waardevol vindt, met het materiaal wat je nu hebt en in de tijd die je hebt.

Werken met klanten is voor mij altijd de prio. En ik ga er van uit dat dat bij jou ook zo is. Dat is niet onderhandelbaar.

En mijn andere prio is het consequent versturen van een mooie email naar de lezers op mijn lijst. Ik gebruik daar trouwens Flodesk voor.

Tip; via mijn affiliate link in deze blog krijg je een mega deal op Flodesk; 50% korting voor alle functies en een ongelimiteerd aantal abonnees).

Daarnaast kijk ik wat ik aan mijn zichtbaarheid kan doen, en welk onderwerp ik op dat moment belangrijk vind de wereld in te zetten.

Ik plan geen berichten ver vooruit in. Ik kies per dag wat ik plaats en welk medium ik daarvoor gebruik. Inplannen heb ik in het verleden wel gedaan. Maar ik merkte dat ik dat helemaal fijn vond. Ik kon niet goed genoeg inspelen op actualiteiten of op de zaken die voor mij en mijn lezers belangrijk waren op dat moment. Dus ik heb ervoor gekozen om niet meer ver vooruit in te plannen en alles per dag te doen.

Als jij wel liever wel vooruit wilt inplannen, dat moet je dat ook echt gewoon doen. Dat is een persoonlijke keuze en je moet altijd doen wat werkt voor jou. Veranderen kan namelijk altijd. Je komt er eigenlijk al vrij snel achter wat voor je werkt en wat niet voor je werkt. En je kunt daar mijn stappenplan natuurlijk ook gewoon bij gebruiken. Het enige verschil is dat je dan alle stappen voor alle dagen tegelijk oppakt.

Zichtbaarheid stappenplan

Om het hele process van berichten delen en recyclen te stroomlijnen heb ik een stappenplannetje voor mezelf bedacht. Die stappen neem ik vrijwel elke dag en daar besteed ik dan zo’n 30 minuten aan. Met uitzondering van het schrijven van het artikel/opnemen van de podcast van die week.

Ik ben er vrij snel in omdat ik alles gestroomlijnd heb. En dat gaat bij jou natuurlijk ook zo zijn naarmate je dit vaker doet.

Dit stappenplan is trouwens niet in steen gegrafeerd. Het is mijn basis. Het is overzichtelijk en hier kan ik op terugvallen.

Is er een beter stappenplan? Oooh vast wel. Maar dit is mijn stappenplan en het werkt voor mij, voor nu. Ik kan het dagelijks inzetten omdat ik de keus heb gemaakt om een aantal dingen wél te doen en een aantal dingen niét te doen.

En daar gaat het om. Kijk naar wat werkt voor jou. En werkt het voor je, dan hou je het erin en werkt het niet voor je, dan gooi je het eruit.

K.I.S.S. (keep it super simpel).

Okay het stappenplan.

1/ De email (nieuwsbrief) naar mijn email lijst

Ik begin altijd met het schrijven van een email/nieuwsbrief aan mijn emaillijst. Dat doe ik 1x per week. Ik schrijf altijd eerst in een word document — zodat ik geen kans loop om de geschreven tekst kwijt te raken omdat het email systeem of wordpress er ineens uitklapt of omdat ik vergeten ben op save te drukken. (wie herkent dat)?

Ik kies eerst een onderwerp. En afhankelijk van het onderwerp en van hoeveel ik erover te vertellen heb kost me een aantal uur. Ik ben geen schrijver, ik doe er lang over — soms dagen — maar ik heb er plezier in en ik maak er het beste van.

Ik kijk de email/nieuwsbrief 2 x na op spelfouten. Maar ik ga ook niet (meer) liggen mieren als ik er een, twee of drie over het hoofd zie.

(Ik heb hele trouwe fans die me reacties sturen met alle spelfouten die ik maak — dus ik laat het lekker aan hen over om de spelcheck te doen. Scheelt mij veel tijd. En als je zelf blogt, ben je een stuk vergevingsgezinder en weet je ook dat je een keer ‘los moet laten’ en de tekst de wereld in moet zetten).

2/ Flodesk

Nadat ik mijn email/nieuwsbrief heb geschreven in een word doc., maak ik de mail mooi op in Flodesk. Dat gaat lekker vlot omdat ik het programma op mijn duimpje ken en daar ook trainingen in geef. Mocht je een Flodesk training willen, stuur me even een berichtje op judith@judithbierhuizen.nl.. Dan zetten we al je nieuwsbrief, forms, workflow en funnel samen op.

Ik heb in Flodesk een template gemaakt dus ik hoef alleen de tekst erin te plakken, de tekst leuk op te maken en aan te vullen met een afbeelding, gifje en/of bijlage.

Ik kijk alles na en zet de email/nieuwsbrief klaar om verzonden te worden op een specifiek tijdstip. Elke week gaat mijn mail eruit op dezelfde dag van de week en op hetzelfde tijdstip. Dat is waar ik consequent in ben en daar kunnen mijn lezers op rekenen.

Reminder; via mijn affiliate link in deze blog krijg je een mega deal; 50% korting voor alle functies en een ongelimiteerd aantal abonnees).

Dat houdt natuurlijk wel in dat ik tijdig begin met het schrijven van de nieuwsbrief/mail. Soms staat de mail al 3 dagen klaar — omdat het lekker vlotjes ging — en soms moet ik echt alle zeilen bij zetten om mijn deadline te halen. Kijk maar eens naar deze blog. Die is ook niet bepaald kort, dus daar heb ik wel wat tijd aan besteed.

Maar, de mail gaat er elke week uit op dezelfde dag en op dezelfde tijd.

3/ Afbeeldingen

Ik maak al vrij vroeg in het proces afbeeldingen op. Ik ben vrij visueel ingesteld en afbeelingen opmaken helpt me in de juiste mood te komen en het zet me ook aan om een goede titel en call tot action te bedenken.

Ik maak 3 afbeeldingen in 3 verschillende formaten op. Deze afbeeldingen maak ik op in Canva Pro waar ik al jaren mee werk.

Via deze affiliate link kun je Canva Pro Gratis gebruiken en mocht je Canva Pro aankopen ontvang je een Canva-Credit voor een premium element. Ook weer leuk meegenomen.

Ik heb in Canva een template gemaakt voor de 3 verschillende formaten in mijn huisstijl en ik zet daar dan een nieuwe foto en de nieuwe titel en tekst in.

Ik blijf eerlijk gezegd niet heel lang hangen op de keuze van een foto of het bedenken van een tekst. Ik weet wat ik leuk vind en welke sfeer ik bij mijn brand vind passen, dus ik heb mezelf aangeleerd om daar niet mijn tijd aan te verdoen maar om te vertrouwen op mijn buikgevoel. Veranderen kan altijd nog.

Binnen Canva Pro maak ik op:

  • 1 x Pinterest formaat
  • 1x Instagram formaat
  • 1x LinkedIn header formaat

That’s it. Daar doe ik het mee.

Het is absoluut mogelijk om voor elk social media kanaal een andere afbeelding te maken — maar ik doe dat niet. Ik doe het hele riedeltje met deze 3 afmetingen en dat werkt voor mij.

4/ Blog

Omdat ik mijn mail/nieuwsbrief naar de lezers op mijn email lijst altijd heel uitgebreid schrijf maak ik daar — met het e.e.a. aan aanpassingen — een leuk blog artikel van.

Ik kopieer een bestaande blog — zodat ik de opmaak behoud — en verander de titel en de url en ik zet de nieuwe tekst erin. De tekst pas ik naar wens met koptitels, bullets en kleuren aan en plaats de Instagram afbeelding (ja, de vierkante afbeelding) bij ‘uitgelichte afbeelding’. Ik vind trouwens de Pinterest afbeelding ook super vet om te gebruiken in een blog (heb ik in het verleden gedaan), maar dat is een persoonlijke keuze.

Ik kijk de boel 2 x na en klik op publiceer.

4/ Podcast

Ik werk ernaartoe dat hetgeen wat ik schrijf ook perfect is voor mijn podcast.

Dan zet ik de microfoon op mijn PC aan en neem ik mijn podcast op. Ik doe niet moeilijk, ik doe geen intro en extro en ik edit ook niet echt. Ik ga gewoon praten en neem het op. Mocht ik me echt heel veel verspreken, in hoesten uitbarst of me spontaan verslikken — dan begin ik overnieuw. Maar als het maar enigszins goed is zet ik h’m in Anchor. Ik zet de Instagram afbeelding erbij, begeleidende tekst erbij en hup — live.

Het gaat voor mij om de inhoud, het enthousiasme en hetgeen wat jij eruit haalt om je business net weer even een boost te geven.

Dit bovenstaande is wat ik dus 1x in de week doe. En vanuit deze basis ga ik verder.

5/ Social media kanalen

5 dagen in de week plaats ik een variatie aan content op mijn socials. In het weekend doe ik dat niet. Daar heb ik specifiek voor gekozen omdat ik elke dag unieke content plaats.

Ondanks het feit dat socials in het weekend veel gebruikt worden — en content dan ook gezien wordt — focus ik me op het plaatsten van werkgerelateerde content van maandag t/m vrijdag. Dat zijn mijn werk dagen en ik zie het posten van werkgerelateerde content ook als werk. Mocht ik wél wat willen plaatsen in het weekend dan plan ik het op vrijdag in. maar dat is mijn keus, dat kun jij natuurlijk helemaal naar eiegen wens invullen.

Omdat ik per week een onderwerp heb — het onderwerp van de email aan mijn lijst — kan ik vrij snel schakelen.

De dag nadat ik mijn email lijst heb gemaild deel ik pas de blog van die week op mijn socials. Mijn email lijst is mijn prio en mijn focus en krijgt daarom alle content als eerste toegestuurd.

Zij staan trouw op mijn lijst en daar wil ik hen voor belonen. En daarom krijgen zij als eerste toegang tot nieuwe/herschreven content, een weggever, een blog of podcast.

Wanneer ik op mijn socials post ga ik in Do or Die modus. Ik ga niet zitten miepen. Ik wil alles gedaan hebben binnen een half uur en de content moet er in die tijd uit.

Ik open Facebook, Instagram (binnen Facebook Business Suite), LinkedIn (blog, profiel en company page), Google Mijn Bedrijf en Pinterest. Dat zijn mijn socials of choice.

Ik plaats eerst een bericht op Facebook en daar gebruik ik de Instagram afbeelding voor.

Met een beetje mazzel kan ik de gehele tekst van de neiuwsbrief of blog plaatsen. Zo niet, dan pas ik de tekst wat aan en plaats ik een link naar de blog of podcast erbij.

Dit bericht plaats ik ook — met of zonder aanpassingen — op Instagram en op Google MijnBedrijf. Ook daar gebruik ik de Instagram afbeelding voor.

Ik maak een artikel op in mijn LinkedIn profiel en plaats daar de LinkedIn header bij. Die publiceer ik dan ook direct op mijn LinkedIn profiel en op mijn LinkedIn Company page.

Bij de posts op Instagram en LinkedIn gebruik ik ook hashtags. Ik heb een aantal hashtags die ik gebruik en ik voeg er dan ook altijd een paar toe die passend zijn in de post in kwestie.

Ik deel het bericht wat ik heb geplaatst op Facebook en Instagram ook in Facebook en Instagram Stories. De Insta story zet ik in mijn Insta hoogtepunten erbij. Ik gebruik LinkedIn Stories eigenlijk maar sporadisch omdat het op dit moment nog niet lekker in m’n routine zit.

Dan als laatste maak ik de Pin voor Pinterest. Uiteraard gebruik ik daar de Pinterest afbeelding voor. En ik plaats er een korte tekst met CTA en de link naar mijn blog of podcast erbij.

Trouwens, ik plaats mijn Pin direct vanuit Canva Pro. Echt mega handig.

6/ De volgende dagen — ofwel recyclen

En dan komt het recyclen. Alle onderdelen van Stap 5 herhaal ik op de andere dagen van de week. Ik kies een onderwerp; dat kan een oude blog, een gratis weggever of een quote zijn — in ieder geval iets wat ‘bestaand’ is. En ga daarmee aan de haal.

Een bestaande blog herschrijf ik mocht dat nodig zijn. Is de blog ver weg gezakt in de blogfeed dan pas ik gewoon de datum aan naar vandaag en zet ik er een mooie nieuwe frisse afbeelding bij.

Ik maak ook een paar nieuwe afbeelding op in Canva Pro. Afhankelijk van wat ik deel en waar ik het deel maak ik een Instgram afbeelding en een Pinterest afbeelding op. Blogs zijn natuurlijk perfect om te delen op Pinterest. Maar mocht ik alleen een quote delen, dan zet ik die niet zo los op Pinterest. Mits ik daar weer een blog aan wijdt…

Ik gebruik mijn template in Canva Pro weer om de herkenbaarheid te behouden en mijn huisstijl terug te laten komen.

Verander je een afbeelding in een blog? Wel even de url door de Facebook debugger en de LinkedIn post inspector halen zodat de nieuwe afbeelding netjes wordt getoont.

Ik deel natuurlijk niet alleen bestaande blogs, maar ook snippets uit blogs, snippets uit een podcast, een quote of een video. En ik bepaal dan ter plekke wat ik ermee doe en waar ik het het beste kan delen.

Er zijn dagen dat ik alleen op FB en Insta deel. En op andere dagen heb ik een post die ik weer overal uit kan zetten.

Soms schrijf ik een bericht bij een quote. En dat bericht is dan zo lang dat ik daar weer een extra blog van kan maken. En als dat zo dan pak ik die blog natuurlijk ook weer mee om die in de volgende mail/nieuwsbrief naar de lezers op mijn email lijst te sturen.

7/ RecurPost

En dan heb ik nog één dingetje achter de hand en dat is RecurPost. Ik heb 5 gratis weggevers in de herhaling staan. Ook al plaats ik zelf niets, Recurpost plaatst 1 x per week — op zondag — automatisch 1 gratis weggever.

RecurPost is een gratis scheduling tool en je kunt daar echt helemaal in los gaan als je dat leuk vind. Ik heb alleen mijn gratis weggevers erin staan als een soort van backup-je. Maar jij kunt daar natuurijk inzetten en plannen wat je wilt.

‘Vroeger’ liet ik alle berichten via RecurPost gaan. En ik zette mijn nieuwe blogs er dan bij zodat die automatisch mee werden genomen in de verspreiding. Dat doe ik dus niet meer.

Maar ik moet zeggen, het is nog steeds een super goede tool. Dus mocht je op zoek zijn naar een handige en gratis scheduling tool dan is RecurPost een aanrader.

En trouwens:

Ik krijg ook vaak de vraag ‘wat is de beste tijd om op social media te posten”? En dan zeg ik “de beste tijd is de tijd die voor jou het beste werkt”.

Kijk, natuurlijk kun je uren gaan besteden aan de beste verspreidingsmomenten en aan wat er allemaal beter is dan wat je nu al doet. Maar laten we wel zijn; als je álles doet wat hier boven genoemd is, ben je al een heel eind.

Ga daar éérst eens mee aan de slag en kijk of je dit consequent en wekelijks kunt inzetten en vohouden.

Want hoe meer we blijven hangen en geen actie ondernemen — hoe minder je lezers, volgers en klanten van je horen. En hoe minder je op hun netvlies komt/staat.

Afsluitertje

Deze lange lap is ook weer met veel enthousiasme geschreven om jou te inspireren en vooruit te helpen. En de tekst is ook weer met de beste bedoelingen op spelfouten gecheckt. Maar nu ga ik hoe dan ook, goed, niet goed, spelfout of geen spelfout op publiceer drukken.

Ook hier geldt voor mij: Kies en Go.

Nou, mooie ondernemer, ik ga afsluiten. Ik wil je nog wel van harte uitnodigen voor mijn Design, Creëer & Lanceer Academie waar ik jou help met het bouwen van jouw fantastische website en het opzetten van je gehele Online Business. Een website die je prachtig mooi vindt, klanten aantrekt en converteert en een online business waar jij dolgelukkig mee bent en waar je trots op bent. Kijk maar eens naar mijn mooie webbouw programma’s en coaching trajecten. En heb je vragen blijf er niet mee zitten — stuur me een berichtje.

Ik kijk naar je uit en ik kan niet wachten om met je samen te werken!

With 💖,

Laat je inspireren!