Wat me soms frustreert
Is dat ik echt helemaal niet goed ben in bloggenā¦
Ik vind het echt heel erg leuk en ik wil het ook heel graag – maar eerlijk is eerlijk – schrijven is een aderlating voor me. Als ik me even kwaad maak komt er best wel wat op papier maar het vergt heel veel van mijn energie en eerlijk gezegd ook van mijn ego.
Ik kan uren met een post of artikel bezig zijn. Ik heb de meest fantastische teksten in mijn hoofd, maar zodra ik ga schrijvenā¦ yep, blancoā¦
Ik zie iedereen (ja echt ie-de-reen) om me heen de meest meeslepende, persoonlijke + fantastische blogs schrijven. Elke week ontvang ik weer blog na blog en denk ikā¦ākon ik dat maarā¦ dan zou ikā¦.ā
En dan lees ik mijn blog weer voor de zoveelste keer na en dan denk ikā¦ ik zet hām niet op mijn website en stuur hām al helemaal niet uit naar mijn email lijst want stel datā¦
- āzeā zich uitschrijven
- āzeā me niet meer leuk vinden
- āzeā denken dat ik stomme blogs schrijf
- āzeā dan ook denken dat ik stomme websites maak
En zo gaat het meestal door totdat ik besluit helemaal niets te schrijven.
En dat frustreert me eigenlijk nog meer. Dat ik me laat meeslepen door iets wat helemaal niet waar is.
Want, ik kan best leuk schrijven. Ik heb een bepaalde stijl en ik hou wel van een beetje zelfspot en een grapje. En ik hou van mijn kennis delen met anderen die daar behoefte aan hebben. En die daar echt wat aan hebben. Ik heb heel veel kennis, ik weet vrijwel alles over websites en ik kan er uren over vertellen. En als ik het niet weet, dan zoek ik net zo lang tot dat ik het wel weet.
Ik heb dus gewoonweg alles in huis om te bloggen en om te blijven bloggen. Ik heb zoveel kennis, zoveel ervaring, vraag me ook maar een ding en ik kan het voor je maken en ik kan het je uitleggen.
Maar ondanks dat, laat me nog steeds te veel leiden door wat een ander er eventueel van kan gaan denken en ik laat me leiden door een uitschrijfmelding van Flodesk.
En weet je wat hier nou het ergste aan is.
Ik zeg tegen mijn klanten en cursisten; laat je niet van de wijs brengen en laat je niet leiden door wat anderen vinden en zeggen over jou, je bedrijf en de manier waarop jij je bedrijf wilt runnen. Over wat je wilt aanbieden en hoe je dat wilt aanbieden. Over welke media jij kiest om jezelf zichtbaar te maken. En laat je al helemaal niet leiden door iemand die er geen bal vanaf weet en zelf geen ondernemer is. En die jou ook niet kan helpen in jouw ondernemerschap.
Het is jouw bedrijf en jij bepaalt de invulling ervan. Jij gaat doen waar jij goed in bent en jij bepaalt dan ook hoe jij zichtbaar wilt zijn, met welke frequentie en met welk medium.
En iedereen die daar wat aan heeft mag aanhaken en met je mee gaan en de mag ervan genieten. En wie daar niets aan heeft mag ervoor kiezen om niet aan te haken en niet met je mee te gaan.
Zo simpel is hetā¦
Note to self
En dat moet ik dus ook tegen mezelf blijven zeggen. Dat geldt niet alleen voor mijn klanten en cursisten, dat geldt dus ook en nog steeds voor mij.
Ik ben dus geen ster in bloggenā¦ maar ik blijf het wel doen. Want ik heb namelijk wel wat te vertellen. En ik heb bakken aan kennis te delen. En wanneer mijn ego even wat anders aan het doen is, dan schrijf ik die blog, maak ik hām op, en druk ik op sendā¦
Want als ik dat niet doe, als ik me altijd laat leiden door mijn frustratie omtrent schrijven + uitschrijven, dan zal ook niemand weten waar ik wel een ster in ben!
Want ik ben namelijk een ster in websites maken, ik ben een ster in webbouw trainingen geven en ik ben een ster in je alles leren wat maar met je website te maken heeft.
En dat is natuurlijk veel gaver en veel belangrijker dan alleen focussen op wat ik niet kan. Op focussen op hoe slecht ik schrijf, op mijn zinsopbouw en op hoeveel spelfouten ik wel of niet maak.
Er zijn niet heel veel mensen die dit weten, maar ik heb 20 jaar in Amerika gewoond en ik weet dat ik soms zinnen opbouw op zān Amerikaans. Beetje achterstevoren. Maar ja, thatās meā¦ ik heb daardoor ook 20 jaar aan supergave ervaring in mijn rugzak zitten. Dus, het is maar waar de aandacht naartoe gaat.
Dus, dat ik geen ster ben in bloggen zal ik moeten accepteren als ik wil bloggenā¦.
Dat ik een accent heb, zal ik moeten accepteren, als ik wil podcastenā¦
Dat ik er soms niet super florissant uitzie zonder make-up, zal ik moeten accepteren als ik ad hoc een video wil opnemenā¦
Snap jeā¦
Ik zeg niet dat je als ondernemer lak moet hebben alles en iedereen. Maar ik zeg dat we onszelf als ondernemer wat meer mogen waarderen. En dat we de dingen, waar we geen ster in zijn, toch gewoon kunnen doen.
We hoeven niet alleen te doen waar we van nature goed in zijn. Dat is wel lekker makkelijk. Maar dan komen we niet echt ver.
Want ik ben ook niet geboren met mijn kennis over websites maken en trainingen geven. Daar heb ik in de afgelopen 6 jaar keihard voor gewerkt. Omdat ik het heel erg leuk vind, leer ik er veel en snel over. Mijn interesse gaat er naar uit.
En omdat ik schrijven niet geweldig vind, zal het ook altijd een ādingetjeā zijn.
Dus waar ik naartoe wil is dat we dingen gaan doen omdat die voor ons nuttig zijn, en omdat we iets aan hebben. Omdat ons dat als ondernemer ondersteunt en helpt met onze vooruitgang. Als dat bloggen is, ga je bloggen, als dat podcasten is, ga je podcasten, als dat video is, ga je video doen.
En je zal alles een keer moeten proberen om te weten of het bij je past. En het is een feit dat wanneer je iets vaker doet, het ook steeds beter gaatā¦ daar kunnen we op rekenen.
Ga niet alles doen en ga ook niet alles in een keer doen. Dat hoeft niet en heeft ook geen zin. Het is beter om een ding te kiezen wat goed bij jou past en goed bij jouw ondernemerschap, van dit moment, past, dan 5 dingen te kiezen die je maar halfbakken doet.
Een ding kiezen waarmee jij zichtbaar wordt geeft je klanten en volgers veel meer duidelijkheid. Want uitbreiden kan altijd. Het is helemaal niet handig om je aandacht te verspreiden en, omdat je alles doet, uiteindelijk niks heel goed te doen.
Zo gaat dat ook met je website. Het is heel belangrijk om een goede basis te hebben. Een basis waar je alles mee kan en waar je op kan bouwen en uitbreiden.
Je website moet in de basis alles kunnen.
Zodat jij kan bekijken wat voor je werkt en wat niet voor je werkt. En zodat jouw website mee groeit naar mate je bedrijf groeit.
Je website, nogmaals, moet alles kunnen, of je het nou gebruikt of niet. Ik zeg niet dat je er alles in een keer op moet kwakken. Dat is ook niet de bedoeling. Je website moet zodanig goed gemaakt zijn dat het jouw bedrijf ondersteunt, waar je ook staat, met alles wat je doet, nu en in de toekomst.
En dat is waar ik een ster in ben. Om je een website geven die is zoals jij bent en waar jouw ondernemerschap voor staat. En ik ben een ster in je leren hoe jij je website helemaal zelf kan aanpassen, bijwerken, aanvullen en zelfs helemaal omgooien. Altijd, wanneer het jou uitkomt. Dat geeft je enorm veel vrijheid!
Ik wilde dit inzicht met je delen omdat ik zo veel ondernemers zie die alles in een keer willen doen, denken dat ze alles in een moeten inzetten, omdat een ander het doet en uiteindelijk gefrustreerd raken omdat het te veel is. Omdat zij hun bedrijf niet in hun eigen tempo opbouwen maar in het tempo van een ander. En dat is niet alleen jammer – het is ook geheel onnodig!
Toujours Ć©crit avec š,
PS: Mijn Gratis Website Content Werkboek kun je hier aanvragen.