Duidelijke website teksten schrijven is cruciaal

Een tijdje geleden kreeg ik een rare vraag — althans, dat vond ik.

En de vraag was ‘je verandert altijd zoveel op je website, komt dat omdat je er niet tevreden over bent’.

đŸ˜Č

Dit is zo’n moment waar ik gelijk in verdedig modus wil springen.

Want nee, ik ‘verander niet zoveel op mijn website’ omdat ik niet tevreden ben of omdat ik niets anders te doen heb.

Ik doe dat voor degene die een website nodig hebben en…

Omdat ik:

A) wil laten zien wat er allemaal mogelijk is op een website — en je geen genoegen moet nemen met minder
B) wil laten zien hoe SUPER MAKKELIJK het is om op elk gewenst moment zaken te veranderen of aan te passen omdat je bedrijf dat NODIG HEEFT. Ja ook voor jou is dat super makkelijk —omdat ik je dat leer.

Ik dacht dat dat duidelijk was


Maar goed, toen ik van de shock bekomen was realiseerde ik me dat wat voor mij de normaaaaaalste zaak van de wereld is — voor deze persoon helemaaaaaal niet zo duidelijk was.

En dan zou het zomaar eens zo kunnen zijn dat andere bezoekers daar ook zo over denken. *hmmmm*.

En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Dus ik kon 2 dingen doen


  1. niks
  2. er iets mee doen

Ik heb voor ‘er iets mee doen’ gekozen. En ik deel nu met regelmaat leuke social posts, blogs of nieuwsbrieven over mijn ‘verander activiteiten’.

Gewoon een klein stukje uitleg — wat het gelijk heel helder maakt waarom ik met regelmaat veranderingen op mijn website doorvoer.

En, waarmee ik bezoekers ook weer — met regelmaat — terug naar mijn website kan krijgen. Omdat ik leuke voorbeelden laat zien en hen daar ook weer mee help. WIN WIN.

Moraal van het verhaal

Waar dit natuurlijk en uiteindelijk om gaat is duidelijkheid. Duidelijk zijn naar de personen die op onze website belanden.

Mensen zitten niet in ons hoofd en kunnen niet ruiken waarom we iets wel of niet op onze website zetten.

We mogen niet vergeten dat bezoekers blanco op onze website komen en dat ze echt niet weten wie we zijn — weten zij veel.

  • ze hebben ons nog nooit gezien
  • ze hebben ons nog nooit gehoord
  • ze hebben geen flauw idee of hetgeen wat wij aanbieden wel goed is

Wat ze wĂ©l hebben — is een probleem. En ze zijn op zoek naar de oplossing voor dat probleem. Anders zouden ze niet aan het Googlen zijn geslagen.

En wat jij hebt — is de oplossing voor hun probleem — anders zouden ze niet op je website zijn beland.

Het is een open deur — zelfs een wijd openstaande deur — maar


Door duidelijk te beschrijven


  • jouw doelgroep: voor wie zijn jouw diensten en producten specifiek bedoeld
  • het probleem van je doelgroep: waarom en waarnaar zijn ze op zoek
  • de oplossing voor je doelgroep: wat ga jij concreet doen om hun probleem op te lossen en hoe ga jij dat doen
  • welke dienst, in welk format, bied jij specifiek aan: waarmee kunnen zij van hun probleem afkomen


hoe blijer je de bezoekers van je website maakt.

Bezoekers willen niet zoeken naar wat je ongeveer doet. Zij willen precies weten wat je doet, waarom je het doet, hoe je het doet en wat zij als resultaat hebben als je wat bij je kopen.

Lang verhaal kort

Als jij na het lezen van deze lange lel denkt
 AAAHHH, ik moet echt NOOOODIG met m’n website teksten aan de slag — dat staat al ZOOOOOO lang op mijn lijstje — gebruik dan mijn GRATIS Website Content Werkboek als uitgangspunt.

Het helpt je — in detail — met het uitvogelen van wat jij voor je klanten wilt betekenen, hoe je dat gaat doen en hoe jij dat het beste op papier zet.

Echt, een uitgebreidere freebie is er niet— en dit zet echt zoden aan de dijk.

Dus don’t walk — run! En, had ik al gezegd dat het GRATIS is?

Écrit avec plaisir 💖,

Laat je inspireren!