Mysterieuze emails in je email funnel, nee!

Ik wil het graag eens uitgebreid hebben over herkenbaarheid van emails in een — geautomatiseerde — email funnel serie!

De email funnel serie is de reeks van e-mails die je abonnees van jou ontvangen nádat ze zich hebben ingeschreven voor jouw gratis weggever of je nieuwsbrief of je inspiratie e-mails.

Het is niet de eerste keer dat ik hierover schrijf — dus wellicht herken je dit…

En, ik ga hier even vol passie aandacht aan besteden. Want — wat is er gebeurd met herkenbare headers in e-mails?

Waar zijn ze gebleven?

Waarom worden er email funnel e-mails en hele campagnes uitgestuurd aan onze nieuwverworven abonnees zónder header. Gewoon alleen de platte tekst en als handtekening een voornaam!!!!

Geen huisstijl, geen herkenning, geen — niks!

Wie heeft dat verzonnen, wie is daarmee begonnen en… waarom 🐒🐒🐒 we het allemaal na?

Ja, ja — ik lees/hoor natuurlijk ook dat we nieuwsbrieven nooit nieuwsbrieven mogen noemen, dat we e-mails moeten schrijven alsof we jarenlange BFF’s zijn en we lekker onszelf moeten zijn. En daar ben ik het ook deels mee eens!

Ik ben het er zéker mee eens dat we qua schrijfstijl moeten zijn en blijven wie we zijn. We hoeven onszelf niet anders voor te doen dan wie we zijn. Maar, ook al zitten we online, ook al is er veilige afstand, je hebt een bedrijf en jij bent er de CEO van.

Dus, jouw merk en stem moeten doorklinken in je mails. Jouw stijl en brand moet er vanaf springen. Het moet in een oogopslag duidelijk zijn wie jij bent, van welk bedrijf je bent, wat je te bieden hebt en wat je komt doen.

En ja, ik zeg ‘moet’ omdat dat ook echt moet.

Natuurlijk schrijf ik me ook in voor allerlei leuke freebies. Ik ben nieuwsgierig naar wat mijn conculega’s aanbieden en ik leer ook graag nieuwe dingen, dus tuurlijk doe ik daar ook aan mee.

Maar waar ik dan met m’n pet niet bij kan is dat ik dan een email serie ontvang waarin ik:

  • ten eerste niet kan zien van WIE het komt
  • en ten tweede waar ik me ook echt niet meer van kan herinneren WAAROM ik deze krijg!

Waar heb ik me voor ingeschreven?

Ik zie geen foto, geen herkenningspunt en soms ontvang k niet eens de gratis weggever. Alleen een aftiteling…

Veel liefs van…

En dan denk ik — WIE is deze persoon?

Ik ken deze persoon niet!

En WAT heb ik van deze persoon ontvangen?

UN-SUB-SCRIBE!

En dat is zoooo jammer, want wellicht WEET deze persoon heel veel, is hij of zij heel LEUK en heeft hij of zij veel te BIEDEN.

Doe je lezers en jezelf een lol. Maak een mooie, leuke, gezellige header voor in je e-mails, waar jouw eigen gezicht op staat. Want we willen namelijk zien hoe je eruitziet.

Opgemaakt, niet opgemaakt, geschoren, niet geschoren. We willen zien hoe jij er over het algemeen, en het liefst herkenbaar, uitziet.

Dan kan je lezer gelijk zien van wie de email komt en zeggen ze “oh ja, dat is een mail van Judith — van www.judithbierhuizen.nl — van dat webbouw traject MOVE & SHAKE — die is goe-hoed!!!

En — zet onderaan de email je volledige naam, je bedrijfsnaam en noteer ook ergens wat je met dat bedrijf doet en wat je aanbiedt, zodat je lezer die connectie ook kan maken — en bij je kan kopen.

En dan is het ook nog handig om ook nog ergens in de email te verwerken WAT ze van jou hebben ontvangen en WAAROM je ze weer een email stuurt.

Dan is het allemaal duidelijk. En dan is de kans dat je lezer op je lijst blijft plakken al vele malen groter dan wanneer je vanaf dag 1 een karige email schrijft — zonder header en zonder fatsoenlijke naam.

Je hebt een bedrijf. Je hebt een huisstijl, je hebt een stem en een doel. Dan hoef je toch geen mysterieuze emails te versturen.

Ik vind het juist een aanwinst om jezelf te laten zien op een manier die past bij jou en jouw bedrijf. Dan weten je lezers direct wie jij bent en wat ze van jou kunnen verwachten.

Ik wil er nog wel even vermelden dat er (voor mij) wel — een paar — uitzonderingen zijn.

Er is een klein aantal personen die ik volg — ik bedoel — écht volg — op de voet! En dat zijn er welgeteld 2.

Van deze 2 personen lees en verslind ik de e-mails volledig — al sturen ze er 10 op een dag. Deze 2 personen hebben e-mails zonder header en die worden toch door mij gelezen.

Waarom? En waarom bij hun wel? Zij hebben al zoveel waarde aan mij gegeven (en ik heb mede daardoor ook bij hun gekocht) en het zijn ook de onderwerpen waar ik tot op mijn botten in geïnteresseerd ben.

Deze personen zijn vaak al wat langer bezig en hebben een grotere lijst volgers (ook niet altijd waar — dus uitzonderingen daargelaten). Maar dan heb ik het over een klein aantal ondernemers die dit kunnen doen en er echt mee weg kunnen komen.

Maak niet de fout hen na te apen en vervolgens geheel onzichtbaar te zijn in je mails — en daardoor onnodige uitschrijvingen te krijgen. Want zolang wij niet wereldwijd bekend zijn, zullen we echt aan onze herkenbaarheid moeten blijven werken.

En dat is niet erg, doe wat JIJ moet doen om gezien te worden en zorg ervoor dat je lezers zich niet vroegtijdig uitschrijven gewoon omdat ze niet weten en niet goed kunnen zien wie je bent!

Want dan missen ze ook al het moois wat jij te bieden hebt.

E-mails zonder header versturen kunnen we altijd nog doen zodra we wereldwijd bekend zijn — toch?

A bientôt et bonne journée 💖,

PS: lijkt het je gaaf de volgende stap te nemen, je website samen met mij te bouwen en te leren hoe jij met je website kunt werken — zodat jij jouw klanten jouw betrokkenheid, jouw ondersteuning, jouw enthousiasme én het beste resultaat kan geven.

Dan past mijn Webbouw Traject MOVE & SHAKE goed bij jou.

MOVE & SHAKE is mijn unieke webbouw samenwerkingstraject; we bouwen je gehele website — samen. Met webpagina’s én salespagina’s mét alle teksten, blog-feed met blogs/podcasts tot een mooie gratis weggever met een nieuwsbrief/email funnel die er toe doet én met alle zaken die jij nu — en zelfs in de nabije toekomst — online nodig hebt.

Kijk maar eens hier — dan lees je precies:
  • wat je allemaal krijgt
  • wat we allemaal gaan doen
  • en hoe we het doen

En je kunt je daar natuurlijk ook aanmelden.

En heb je aanvullende vragen over MOVE & SHAKE — stuur me dan een berichtje.

Laat je inspireren!