Hoe begin je nou eigenlijk écht met je website?

“Bij het bouwen, hebben en onderhouden van een website loop je al snel tegen een aantal onverwachte zaken aan. Zaken die je niét kunt weten — maar die wél bepalend zijn voor het gebruik en succes van je website.

Als je die zaken niet vanaf het éérste moment goed opzet zou je best wel eens onaangenaam verrast kunnen worden en opgescheept kunnen zitten met een website waar je geen bal mee kan en vervolgens geen reet aan hebt.

En dat is — op z’n zachts gezegd — zonde.”

Ik hooooor je hardop denken “Ja Juud, je kan me wat — mij nie belle. Ik heb geen geld — en ik heb nu nog niet veel nodig dus ik doe het wel even simpel en goedkoop.”

Snap ik — maar weet je — een geïnformeerd mens telt voor 2 en er zijn nou eenmaal een aantal dingen die je beter kunt overwegen vóórdat je met je website gaat beginnen en niet pas achteraf — als je al bakken met geld hebt uitgegeven aan een website die tijdelijk is en niet voldoende voor je werkt.

Want de realiteit is — een goede solide website waar je echt wat aan hebt en ‘simpel en goedkoop’ gaan niet samen.

Voor je het weet zit je met een website die gecompliceerder is dan je had verwacht en waar je de geldkraan bijna permanent voor open hebt staan.

Ik spreek elke maand wel een aantal ondernemers;

  • die duizenden euro’s besteden aan hun website en/of webshop die niet meer ‘van deze tijd is’ of nooit ‘van deze tijd was’
  • die aan hun web-bureau een exorbitant maandelijks bedrag betalen simpelweg om hun website ‘te onderhouden’
  • die aangeven dat simpele wijzigingen gewoon niet mogelijk zijn mits ze door de betreffende webdesigner uitgevoerd worden.

En dan denk ik ten eerste 😱 … en ten tweede 😳 … en ten derde… wat een weggegooid geld — dat had toch helemaal niet gehoeven.

En nadat ik, van de grootste schrik ben bekomen denk ik ten vierde… 💁 waarom bouw je niet gelijk — vanaf dag 1 — een website die met je mee kan groeien en waar je voor de rest van je ondernemerschap plezier en profijt van hebt.

Een website die jou;

  • de zichtbaarheid en vindbaarheid geeft die je nodig hebt, die met je onderneming mee kan groeien en die voorbereidt is op al jouw toekomstplannen.

Een website die jij;

  • zélf met gemak kan bewerken, aanvullen en veranderen (en om kan gooien) wanneer het jou uitkomt. Dat heb je gewoon echt nodig — zodat je onafhankelijk blijft, snel kunt schakelen en je website altijd met je mee blijft groeien.

Wat dát is hoe het hebben van een website voor je zou moeten zijn.

Life-time, gemakkelijk en passend in je budget — en niet tijdelijk gecompliceerd en uit proportie duur.

Nou zal je wellicht denken — “welnee, dat overkomt mij niet — bij mij is dat anders.”

En als dat zo is dan ben ik heel blij voor je. En dan zou ik zeggen, klik deze blog weg en ga een bakkie doen.

Maar als je deze lap tekst tot hier hebt gelezen dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat jij jezelf hierin herkent.

En dan zou het ook wel eens kunnen zijn dat het voorwerk voor je website niet voldoende gedaan is en dat het vertrouwen te snel is gegeven aan iemand die jou geen website vrijheid wilt geven en die jou afhankelijk wilt laten zijn van zijn/haar services.

En dat klinkt echt bitcherig en niet webdesigner-collegiaal — maar ‘geen website vrijheid en totale afhankelijkheid’ is anno nu echt not done en ook echt niet ok.

Het is namelijk niet ok om een (mede)ondernemer gegijzeld te houden met zijn/haar website.

Nee — je geeft een (mede)ondernemer zekerheid, vrijheid en website onafhankelijkheid.

Want dát behoort een website je te geven. En dát behoort elke webdesigner je aan te bieden.

Kijk — je hoeft echt echt geen webdesigner of programmeur te worden. Dat gaat natuurlijk ook niet lukken. Maar als ondernemer — in deze tijd van online mogelijkheden en online snelheid — wil jij toch gewoon je website zelf kunnen beheren en altijd snel kunnen schakelen.

Jij wilt, wanneer het er op aan komt, weten wat je moet doen, wanneer je het moet doen en hoe je het moet doen.

Zodat jij je website, wanneer het jóu uitkomt, geheel naar wens kan aanpassen.

💪

Nou ben je inmiddels nog verder in deze blog, dus op dit moment doen mijn woorden je wat — misschien ben je geïnspireerd of misschien ben je geïrriteerd.

Misschien denk je… “ik lees geen blogs meer van je Juud… ik heb nog meer te doen en hier heb ik geen zin in.”

En dan zeg ik “Mooi. Daar ben ik blij om. Dat was ook mijn bedoeling.”

Niet het niet meer lezen natuurlijk — maar wel het denken.

Ik wil dat je wéét dat een website hebben ook anders kan.

Want je bent geen ondernemer geworden om afhankelijk te zijn van een web-bureau. Je bent ondernemer geworden omdat je steeds weer nieuwe en concrete stappen wil nemen en snel wil schakelen.

En tuurlijk — zaken uitbesteden die je niet zelf wilt doen hoort ook bij ondernemerschap. Maar vastzitten in een situatie die jou niet vooruithelpt past — m.i. — niet bij ondernemerschap.

Maar even terug naar het onderwerp van deze email — de zaken die je moet overwegen voordat je met je website gaat beginnen.

Dit zijn écht super belangrijke overwegingen — cruciale overwegingen zelfs.

Overwegingen die 95% van de tijd weggewuifd worden omdat ze niet leuk zijn en omdat het geen quick fixes zijn.

En niemand heeft daar zin in — ik niet — jij niet.

Maar het resultaat van ‘geen zin hebben’ is dat ik van te veel ondernemers hoor “ ik doe het er maar even mee — als ik dan echt geld ga verdienen, meer klanten krijg of de lotto win… dan… dan ga ik wel een echte website bouwen.”

En dan denk ik WTF!

Dan krijg je toch niet de website die voor jou werkt en waarmee je als ondernemer serieus wordt genomen.

Het gaat om de levensvatbaarheid en toekomst van je website — en daardoor ook mede om het succes van je bedrijf.

Op welk moment zeg je dan “ik doe het er maar even mee”.

Kijk, mijn doel voor jou is dat jij niet alleen een website “hebt” — maar ook écht wat “aan” je website hebt.

En dat kan alleen wanneer je vanaf dag 1 de juiste stappen neemt om de website te bouwen die voor jou gaat werken — en niet alleen op de korte termijn maar ook op de lange termijn.

En de grap is — het kost geen drol om met de juiste stappen te beginnen. Het kost je alleen tijd en aandacht.

Ik heb een Website How-To Gids gemaakt. Dat is een van mijn gratis weggevers waarmee ik ondernemers met hun website een flinke zet in de juiste richting wil geven.

Nee, het is niet the holy grail — het is een gratis weggever — maar het geeft je wél héél  duidelijk inzicht in de 8 zaken waar je toch echt in een vroeg stadium aandacht aan moet besteden.

Het liefst ruim voordat je met je website gaat starten.

  • Ken je de gids al — toppie, maar laat h’m dan toch weer even de revue passeren. Want het zou zomaar eens kunnen zijn dat je h’m destijds hebt aangevraagd en er nooit wat mee hebt gedaan — yes you know who you are.
  • Ken je de gids nog niet — dan heb je vandaag een mazzeltje. En ik zou zeggen: spit h’m door — van voor naar achter en terug en dan nog een keer. En neem de 8 overwegingen / stappen / tips / adviezen — hoe je ze ook wilt noemen — ter harte. Want deze informatie bespaart je een hele hoop 💩.

Hier kun je h’m aanvragen.

En wil jij je website bouwen — stuur me dan een berichtje. Dan kijk ik samen met jou naar hoe jij een website maakt die je vrijheid en onafhankelijkheid geeft.

With much 💖,

Laat je inspireren!