Nieuwsbrieven waar ik NIETS, maar dan ook niets, mee kan
Ik ga elke dag even tussen de middag wandelen en tijdens die wandeling poppen de meeste uiteenlopende gedachten op in mijn hoofd.
Tijdens mijn wandeling vandaag popte er iets op in mijn hoofd wat velen onder ons meemaken — en jij herkent dit ook vast wel.
Ik zal het scenario even schetsen…
Je schrijft je in voor een gratis weggever. Je ontvangt de gratis weggever direct in je email inbox — want dat is de ‘uitwisseling’ — jij geeft email adres in ruil voor informatie waar jij behoefte aan hebt.
Vervolgens ontvang je elke dag, 10 dagen lang — van de persoon van wie je de weggever hebt ontvangen — een email met daarin een ‘over mij’ en een hoe, wat en waarom verhaal. En een pleidooi over waarom hij/zij dé persoon is om mee te werken.
En dan ontvang je op dag 11 een spectaculair aanbod met daarin de reden waarom jij dit aanbod absoluut niet mag missen en jij diezelfde dag nog tot een koop moet overgaan.
Daarna ontvang je nog 2 of 3 keer een ‘friendly reminder’ dat je toch echt moet opschieten want anders gaat de prijs omhoog en vervalt de bonus en grijp je mis…
En daarna…
NIKS…
Helemaal niks
Het valt gewoon stil.
De ‘stilte’ gaat dan 4 maanden zo door totdat… jazeker… totdat je van die persoon een email ontvangt met de legendarische woorden;
Je hebt al even niks van me gehoord maar ik ben terug van weggeweest en ik ben tot nieuwe inzichten gekomen en ik heb nou toch een fantastisch aanbod voor je… En dat aanbod mag je echt niet missen en dit is wat het allemaal voor je doet en hier kan je het kopen…
En dan begint de riedel weer opnieuw… en opnieuw… en opnieuw… en dat gaat net zo lang door totdat je je uitschrijft.
Ik denkt wel dat je dat herkent.
Ik herken dat natuurlijk ook. Ik schrijf me met regelmaat in voor gratis weggevers. Niet alleen omdat ik op zoek ben naar informatie die voor mij belangrijk is, maar ook omdat ik graag wil weten hoe anderen en mijn concullega’s nou een email funnel aanpakken.
Maar dit scenario wat ik schetste — over een bombardement aan verkoop emails en de oorverdovende stilte erna…
Nou, daar kan ik helemaal NIETS mee… ik word daar ook helemaal niet goed van.
Sterker nog… ik word er pissed off over want deze personen zetten een heel slecht voorbeeld. En deze personen verpesten ook het hele email marketing gebeuren voor diegenen die juist zo respectvol met email communicatie omgaan en er juist alles aan doen om niet alleen maar een aanbod door je strot te douwen, maar juist om een verbinding aan te gaan.
Weet je, zodra ik de woorden ‘je hebt al even niks van me gehoord maar ik ben terug’ lees, scrol ik naar de onderkant van de nieuwsbrief en schrijf ik me uit.
Want dat betekent dat die persoon niet de moeite heeft genomen mij consequent te mailen en consequent informatie met me te delen. Niet eens 1 of 2x per maand.
Dat voelt voor mij dat ik alleen maar goed genoeg was om iets te kopen. En toen ik dat niet deed — was ik niet interessant meer.
En dat is niet verbinden.
Dat is mij het gevoel geven dat ik er niet toe doe en dat mijn geld ertoe doet.
Ik heb ook een email funnel. 3 zelfs. Ik wil ook dat je bij me koopt. Maar zelfs als je dat niet doet en je blijft om mijn lijst staan, ontvang je elke week, op dinsdag, een email.
Een email met daarin wat er dan speelt, wat belangrijk is of waar behoefte aan is; toegang tot nieuwe content, een weggever, een blog, een podcast of video.
En linksom of rechtsom, rain or shine, die mail gaat eruit. Dat is waar ik consequent in ben en waar ik ook elke week mijn best voor doe.
Want dat is de belofte die ik heb gemaakt aan mezelf én aan jou — toen jij op mijn lijst kwam.
Want als ik een riedel aan mails uitstuur en ik laat je vervolgens vallen, hoe kan ik dan verwachten dat jij weet en voelt dat ik er voor je ben, consequent, en dat je op me kan bouwen en vertrouwen.
Kijk, ik verwacht echt niet dat élke mail die ik uitstuur perfect en voor iedereen is.
Ik verwacht dat er de ene keer wat bij zit waarvan je denkt “nou, dat kwam preciés even op het goede moment”. En de andere keer zal je denken… “Jee Juud, wat moet ik hiermee”.
Hoort er ook bij. Zo’n email lijst is een brede lijst en je ontgroeit soms een lijst ook. Je bent op een lijst beland die op dat moment waardevol voor je was, maar wellicht ben je dat ontgroeit en ben je inmiddels verder gekomen. Dat is normaal.
Ik doe in ieder geval elke week mijn best doen om mijn lezers elke week iets mee te geven waarmee zij hun website en bedrijf mee kunnen ondersteunen.
Dat is wat ik wil doen en dat is wie ik wil zijn.
En die persoon die een verkoop door je strot duwt, in rook opgaat en een paar maanden later weer opnieuw opduikelt… ja, die persoon daar kan ik niet op bouwen en kan ik niet vertrouwen. Sterker nog, daar wil ik ook niet van kopen. Want, hoe weet ik of die persoon dan wel interesse toont en er voor me is.
Het is heel belangrijk om een lange termijn commitment aan te gaan via email communicatie.
En of je nu 1x per week, 2x per maand of 1x per maand een nieuwsbrief uitstuurt, dat maakt niet uit. Als je maar consequent bent in het versturen en de inhoud met volle overtuiging en liefde schrijft. Want dat raakt, dat blijft plakken en daar zijn je lezers uiteindelijk in geïnteresseerd.
Niet in een verkooptrucje.
Ik ben ook begonnen met een nieuwsbrief 1x per maand uitsturen. En toen ik daar aan gewend was en ik makkelijker ging schrijven — want dat heeft echt even geduurd — toen heb ik het opgevoerd naar 2x per maand. Nu zit ik op 1x per week. En ook al heb ik niet elke week iets nieuws te melden, ik stuur wel elke week een nieuwsbrief uit. Zodat ik de connectie behoud en altijd en consequent in je email inbox beland.
Wil je nou weten hoe mijn email funnel eruit ziet en wil je mijn wekelijke email ontvangen. Schrijf je dan in voor een van mijn gratis weggevers. Je hoeft je maar voor één weggever aan te melden, de rest gaat vanzelf.
En dan zie je hoe het ook kan. Dat je niet hoeft te schreeuwen, te duwen en te pushen. Dat consequent aanwezig zijn en er écht zijn, veel belangrijker en ook veel inspirerender is.
Met 💖,