Wel of niet?
Wel of niet bloggen, wel of niet podcasten, wel of niet video’s opnemen en wel of niet op social media aanwezig zijn.
Ben jij ook nog aan het dubben over wat nou voor jou gaat werken — dan komt deze blog/podcast op het juiste moment.
Ik spreek vaak ondernemers die denken dat ze alles in één moeten doen en denken dat alles wat er maar te doen is online in één keer ingezet moet worden. Niet omdat ze dat zelf leuk vinden of dat het voor ze werkt — nee, puur omdat een ander het doet. 🤷♀️
Ik zie deze zelfde ondernemers uiteindelijk super gefrustreerd en gedemotiveerd raken omdat het gewoonweg te veel is — te onoverzichtelijk is en het hen niet eens helpt.
En het helpt niet omdat zij hun bedrijf niet in hun éigen tempo opbouwen maar in het tempo van een ander.
En daar schiet niemand wat mee op.
Dus vandaar dat ik een (persoonlijk) verhaal met je wil delen over het wel of niet bloggen, wel of niet podcasten, wel of niet video’s opnemen en wel of niet op social media aanwezig zijn.
Okay hier komt het…
Ik ben NIET goed in SCHRIJVEN.
Ik vind schrijven heel leuk en ik wil het ook heel graag. Maar het is een aderlating voor me. Zou je niet zo op het eerste gezicht denken aangezien ik hele lange lellen schrijf.
Als ik me even kwaad maak komt er best wel wat op papier maar het vergt heel veel van mijn energie en eerlijk gezegd ook van mijn ego.
Ik kan namelijk uren met een post of artikel bezig zijn. Ik heb de meest fantastische teksten in mijn hoofd, vooral als ik dan ga wandelen of net even niet achter mijn PC zit, maar zodra ik ga schrijven — yep, blanco.
Ik zie vervolgens iedereen om me heen — even gechargeerd: IE-DE-REEN — de meest meeslepende, persoonlijke en fantastische blogs schrijven. Helemaal in de “story-telling stijl” die nu zo gewild is.
En wanneer ik een blog van iemand anders lees denk ik…
”kon ik dat maar — dan zou ik….” *fill in the blanc
En dan ga ik weer terug naar mijn blog en dan lees ik mijn eigen bloed, zweet en tranen tekst weer voor de zoveelste keer na en dan denk ik…
“ik zet h’m niet op mijn website en stuur h’m al helemaal niet uit naar mijn email lijst want stel dat…”:
- “ze” zich uitschrijven
- “ze” me niet meer leuk vinden
- “ze” denken dat ik stomme blogs schrijf
- “ze” dan ook denken dat ik stomme websites maak
En zo gaat het meestal door totdat ik besluit te stoppen met schrijven en niets te publiceren.
En dat frustreert me eigenlijk nog méér. Want dan ik me laat meeslepen door iets wat helemaal niet waar is.
Want, ik kan best leuk schrijven.
Ik heb een bepaalde stijl en ik hou wel van een beetje zelfspot en een grapje. En ik hou van mijn kennis en inzichten delen met anderen die daar behoefte aan hebben en die daar ook echt wat aan hebben.
Ik heb heel veel kennis, ik weet alles over websites en alles over online ondernemen en ik kan er uren over vertellen.
En als ik het niet weet, dan zoek ik net zo lang tot dat ik het wel weet.
Ik heb dus gewoonweg alles in huis om te bloggen en om te blijven schrijven.
Maar ondanks dat, laat ik me toch nog wel eens leiden door wat een ander er e-ven-tu-eel van kan gaan denken en ik laat me leiden door een uitschrijf-melding van Flodesk. Ik heb deze week 2 nieuwsbrieven uitgestuurd. Nou, geheid dat ik daar 5 tot 10 uitschrijvingen op heb.
En weet je wat hier nou het ergste aan is.
Ik zeg tegen mijn klanten en cursisten; “laat je niet van de wijs brengen en laat je niet leiden door wat anderen vinden en zeggen over jou, je bedrijf en de manier waarop jij je bedrijf wilt runnen. Over wat je wilt aanbieden en hoe je dat wilt aanbieden. Over welke media jij kiest om jezelf zichtbaar te maken.
En laat je al helemaal niet leiden door iemand die er geen bal vanaf weet en zelf geen ondernemer is. En die jou ook niet kan helpen in jouw ondernemerschap.
Het is jouw bedrijf en jij bepaalt de invulling ervan. Jij gaat doen waar jij goed in bent en jij bepaalt dan ook hoe jij zichtbaar wilt zijn, met welke frequentie en met welk medium.
En iedereen die daar wat aan heeft mag aanhaken en met je mee gaan en de mag ervan genieten. En wie daar niets aan heeft mag ervoor kiezen om niet aan te haken en niet met je mee te gaan”.
Er is een kick-ass quote van Brené Brown; “If you are not in the arena of getting your ass kicked on occasion, I am not interested in or open to your feedback”.
Zo simpel is het.
En DAT is natuurlijk iets wat ook voor mij blijft gelden. Dat geldt niet alleen voor mijn klanten en cursisten, dat geldt dus ook en nog steeds voor MIJ.
Ik ben dus geen professional in schrijven — maar ik blijf het wel doen.
Want ik heb namelijk wel wat te vertellen en ik heb bakken aan kennis te delen.
Dus ik schrijf die blog en ik schrijf die nieuwsbrief. Ik maak het leuk op in m’n email-systeem, doe een spellcheck en druk op VERSTUUR.
Want als ik dat niet doe, als ik me altijd laat leiden door onzekerheid omtrent schrijven en mijn “angst” omtrent uitschrijven, dan zal ook niemand weten waar ik wel een kei in ben.
Want ik ben namelijk een kei in websites maken, ik ben een kei in webbouw trainingen geven en ik ben een kei in je alles leren wat maar met je online business te maken heeft.
Kijk maar eens naar mijn Move & Shake Traject. Of mijn Inspire & Fly Traject. Die trajecten zijn zo uitgebreid, zo kick-ass en zo gaaf om te doen. Ik ben echt trots op en ik ben trots op wat daar voor mijn klanten uit is gekomen.
Focussen op wat we wel kunnen is natuurlijk veel effectiever en veel belangrijker dan focussen op wat we niet kunnen — wellicht focus jij op hoe slecht je schrijft, op zinsopbouw of op hoeveel spelfouten je wel of niet maakt.
Ik heb 20 jaar in Amerika gewoond en ik weet dat ik zinnen opbouw op z’n Amerikaans — beetje achterstevoren.
Maar ja, that’s me — ik heb daardoor ook 20 jaar aan onbetaalbare ervaring in mijn rugzak zitten —het is maar waar de aandacht naartoe gaat.
Dus dat ik:
- geen kei ben in schrijven zal ik moeten accepteren als ik wil bloggen om zichtbaar te zijnn
- een accent heb, zal ik moeten accepteren, als ik wil podcasten om hoorbaar te zijn
- er soms niet super florissant uitzie zonder make-up of dat het licht niet helemaal optimaal is, zal ik moeten accepteren als ik ad hoc een video wil opnemen — niet 3 uur in de badkamter wil staan en zichtbaar en hoorbaar wil zijn
Snap je…
Ik zeg niét dat je als ondernemer lak moet hebben aan alles en iedereen en dat je niet voor perfectie mag gaan. Maar ik zeg wél dat we onszelf als ondernemer wat meer mogen waarderen. En dat we de dingen — waar we kei ster in zijn — toch gewoon kunnen doen.
We hoeven niet alleen te doen waar we van nature goed in zijn en waarvan we weten dat het ‘veilig’ is.
Dat is wel lekker makkelijk — maar dan komen we niet echt ver.
Want ik ben ook niet geboren met mijn kennis over websites maken en online business en trainingen geven. Daar heb ik in de afgelopen jaren keihard voor gewerkt.
Dus waar ik naartoe wil is dat we dingen gaan doen omdat die voor ons nuttig zijn, en omdat we iets aan hebben. Omdat ons dat als ondernemer ondersteunt en helpt met onze vooruitgang.
Als dat bloggen is, ga je bloggen, als dat podcasten is, ga je podcasten, als dat video is, ga je video doen en als je Facebook leuk vindt, dan ga je daar iets mee doen en wellicht niet met Insta — maar dan wel weer met linkedIn.
En je zal alles een keer moeten proberen om te weten of het wel of niet bij je past. En het is een feit dat wanneer je iets vaker doet, het ook steeds beter gaat — daar kunnen we ook op rekenen.
Ga niet alles doen en ga ook niet alles in één keer doen. Dat is wel een hele belangrijke. Dat hoeft niet en heeft ook helemaal geen zin.
Het is beter om één ding te kiezen wat goed bij jou past en goed bij jouw ondernemerschap van dit moment past, dan 5 dingen te kiezen die je maar halfbakken doet.
Eén ding kiezen waarmee jij zichtbaar en hoorbaar wordt geeft je klanten en volgers veel meer duidelijkheid.
Uitbreiden kan altijd.
Het is helemaal niet handig om je aandacht te verspreiden en — omdat je alles doet— uiteindelijk niks heel goed te doen.
En, zo gaat dat natuurlijk ook met je website en met je Online Business.
Het is heel belangrijk om een goede en solide basis te hebben. Een basis waar jij alles mee kan en waar je op kan bouwen en kan uitbreiden.
Zodat jij kan bekijken wat voor je werkt en wat niet voor je werkt. En zodat jouw website en je Online Business met je meegroeit naar mate je bedrijf groeit.
Je website o.a. moet zodanig goed gemaakt zijn dat het jouw bedrijf ondersteunt, waar je ook staat, met alles wat je doet, nu en in de toekomst.
En dat is waar ik een superstar in ben — je te helpen met de website die is zoals jij bent en waar jouw ondernemerschap voor staat. En, ik ben een superstar in het opzetten en verder uitbouwen van alle onderdelen invan je online business. En, je leren hoe jij je website helemaal zelf kan aanpassen, bijwerken, aanvullen en zelfs helemaal omgooien.
Altijd, wanneer het jou uitkomt. Dat geeft je enorm veel vrijheid!
Heb een fijne dag en tot schrijfs.
Made for you with 💖,
~ Judith
*****
PS: lijkt het je gaaf je website te bouwen, te leren hoe jij met je website kunt werken — en op een nét even wat andere manier — zodat jij jouw klanten jouw betrokkenheid, jouw ondersteuning, jouw enthousiasme én het beste resultaat kan geven. Dan is mijn traject Move & Shake hét traject voor jou.
Het is namelijk een all-in webbouw traject; van het bouwen van je gehele website — met webpagina’s én salespagina’s mét alle teksten, blogfeed met blogs, een mooie gratis weggever met een nieuwsbrief/email funnel die er toe doet én alle zaken die jij nu — en zelfs in de nabije toekomst — online nodig hebt.
Kijk maar eens hier — dan lees je precies:
- wat je allemaal krijgt
- wat we allemaal gaan doen
- hoe we het doen
- en wie je al is voorgegaan.