Your Website Introduces You — Befóre You Even Speak

Ofwel — je website zegt iets over jou en je werk zonder dat je ook maar iéts gezegd hebt.

En het zegt in één zin waar ik als webdesigner op HAMER — en dat is dat;

  • je als — startende en groeiende — ondernemer écht een goed opgebouwde website nodig hebt
  • je met “te vinden zijn online” echt niet meer aan kan komen kakken
  • hoe jij je online presenteert groot effect heeft op hoe je bezoekers jou zien en van je verwachten
  • bezoekers jouw capaciteiten be- en veroordelen ongeacht hoe goed jij bent in je vak
  • en aan het einde van de rit — je “goedkope website” een “duurkoop website” is

😒

Ik blijf het roepen; je kunt namelijk wel een website ‘hebben’ maar dan ben je er nog niet.

Bij het hebben van een website gaat het er namelijk niet alleen om dat je er een ‘hebt’ en dat je ‘te vinden’ bent.

Het gaat erom dat als je gevonden bent:

  1. wat dat doet voor de persoon die je gevonden heeft
  2. en welke actie die persoon vervolgens onderneemt om met jou samen te gaan werken

De actie die iemand vanuit je website onderneemt wordt bepaalt door een aantal factoren. En wanneer deze factoren niet voldoen aan wat bezoekers van je website verwachten — en het deze mensen niet voldoende raakt — dan is het hebben van een website niet eens een toegevoegde waarde.

En wat ik nu ga zeggen is al helemaal niet leuk om te horen; het kan je zelfs schaden.

En, dan word jij in één klap en onterecht als ‘niet professioneel’ bestempeld — hoe goed je ook bent in je vak.

De wijze waarop mensen je in 15 seconden online zien en wat die eerste indruk met hen doet, bepaalt het verdere verloop van jullie samenwerking; kopen of niet kopen.

We kunnen er gewoon niet meer omheen; een website heeft echt een aantal cruciale zaken nodig.

  • En die zaken die krijg je niet wanneer je je website goedkoop laat maken.
  • Die krijg je ook niet wanneer je zelf even snel wat in elkaar flanst zonder je te verdiepen in wat er nodig is.
  • En die krijg je ook niet wanneer je een website hebt die sterk verouderd is.

Wat een website nodig heeft is een mooie en goede balans tussen— de front-end + de back-end van je website ofwel: de vormgeving, de web-opbouw, de inhoud en de techniek.

Denk hierbij aan:

  • aantrekkelijke styling
  • gebruik van je huisstijl
  • heldere opbouw
  • duidelijke navigatie
  • oprechte, goed leesbare + rakende teksten
  • persoonlijke afbeeldingen
  • een backend die dit allemaal ondersteunt
    • goede website software
    • passende domeinnaam
    • hosting partij die voor je door het vuur gaat
    • een hosting partij die updates uitvoert
    • solide thema én het optimaal en correct gebruik van dat thema.

Deze balans zorgt er namelijk voor dat jouw bezoekers ‘thuiskomen’ op je website.

Dat ze zich er lekker voelen. Dat ze zich herkent en erkent voelen.

Ze navigeren soepeltjes door je webpagina’s en je blog en krijgen op een stressvrije en overzichtelijke manier een eerlijke en complete indruk van:

  • wie jij bent als persoon en als ondernemer
  • waar jij en je bedrijf voor staan
  • wat je expertise is
  • wat je liefde voor je vak is
  • wat ze van je kunnen verwachten en wat je belofte is
  • hoe jij hun probleem kan oplossen of zorgen weg kan nemen
  • en wat ze bij je kunnen kopen om dat te bewerkstelligen.

Alles wordt heel specifiek ontworpen voor de juiste doeleinden, voor de juiste mensen en met de juiste tools.

En dat is voor elke ondernemer en elke website anders.

En weet je, dat is toch ook het mooie aan ondernemerschap; onze unieke eigenschappen. En die eigenschappen die willen we heel duidelijk terug laten komen op onze website.

Simpel — of toch niet?

😺

Nou is het zo dat je niet alles kan weten en dat web-design niet jouw vak is. Jouw specialisme ligt ergens anders.

Dus waarom zou jij je in bochten gaan wringen om iets te bouwen — om iets aan te leren waar niet je expertise ligt — wat niet je vak is.

Je gaat toch ook geen auto bouwen, puur omdat je er een wil. Dat laat je ook aan een autofabrikant over.

Maar blijkbaar denken we dat het voor ons als ondernemers en in ons ondernemerschap niet geldt.

In ons ondernemerschap denken we dat we die auto zélf moeten kunnen bouwen.

Maar daarmee realiseren we nooit een 100% veilige en goed opgebouwde auto.

Mits we ons daarin gaan specialiseren.

Wat — m.b.t. je website — betekent dat jij blijft zitten met een website die heel simpel gezegd:

  • niet voldoet aan wat jij nodig hebt — niet doet wat je website voor je zou moeten doen
  • niet voldoet aan wat jouw bezoekers/klanten nodig hebben — hen niet voldoende belofte, vertrouwen en inzicht geeft

En dat is mega jammer en ook niet okay. Want je wilt dat je website voor jou aan het werk gaat.

Je bent ondernemer, je hebt een bedrijf en je website moet je helpen geld te verdienen.

Je wilt dat je klanten weten waar ze specifiek voor bij jou, en alleen bij jou, moeten zijn. En je wilt dat ze de samenwerking met jou aangaan.

Je wilt dat de kassa gaat rinkelen.

💸

Dus zelf een website bouwen — met nul ervaring — is leuk als je er de tijd en de interesse voor hebt. Maar het is niet de oplossing op het moment dat je een website wilt die meer is dan een ‘veredelde powerpoint’.

Want dat kan écht niet meer.

Nou ga ik er voor het verhaal even vanuit dat je hebt gehoord dat een website in WordPress maken echt niet zo moeilijk is en dat het ook echt niet zoveel hoeft te kosten.

Dus, je denkt waarschijnlijk, ja Juud, je hebt makkelijk lullen. Ik heb geen geldboom in m’n achtertuin, ik doe het er wel bij.

Nou, dan kan ik beamen dat zelf een website in WordPress maken best goed te doen is en ook redelijk goedkoop te doen is.

WordPress is vrij makkelijk te installeren en er zijn inderdaad veel thema’s te vinden die je gratis kunt inzetten.

Maar mijn ervaring is wel dat als je gratis koopt, je gratis krijgt, en je vervolgens tegen veel zaken aan gaat lopen die je van te voren gewoon niet had kunnen bedenken.

Zaken die je mega gaan frustreren, tijdens het bouwen of later — als je website live staat.

Omdat je niet voldoende weet:

  • hoe je met de builder van je specifieke thema moet werken
  • hoe je pagina’s opbouwt en berichten opzet
  • welke plugins en widgets jou verder gaan ondersteunen
  • hoe je de paginastructuur, blog structuur, navigatie structuur en menustructuur van je website moet bepalen
  • welke content en hoeveel content je moet gebruiken
  • hoe je foto’s optimaliseert
  • hoe je updates van WordPress, het thema en de plugins moet uitvoeren
  • hoe je aanpassingen maakt
  • hoe je je website schoon en veilig houdt
  • er dan is er ook nog zoiets als snelheid van je website, SEO, beveiliging, de Europese cookiewet, je gratis weggever, list building + funnels.

Het lijkt makkelijk en logisch maar ondernemers lopen stuk op het onderschatten hiervan.

Je ziet leuke effecten of aanvullingen op andere websites die je eigenlijk wel zou willen inzetten — maar je weet niet hoe je het moet aanpakken en je weet ook niet of dat voor jou wel passend of nuttig is.

Want er is een groot verschil tussen wat er er spetterend uit ziet, wat jij leuk vindt en wat jouw bezoekers nodig hebben.

Het is onwijs belangrijk dat bezoekers van je website de informatie die zij nodig hebben kunnen vinden op de plek waar zij het verwachten.

En het is nét zo belangrijk dat alles er mooi, aantrekkelijk, fijn, warm en gezellig uitziet en opgemaakt is in jouw huisstijl, met interessante kleurstellingen en in leesbare fonts — op een manier die niet alleen past bij jou maar ook bij jouw onderneming — nu en in de toekomst.

En wellicht denk je nu dat jij in jouw vak en branche niet al deze website glitter and glamour nodig hebt.

Denk er toch nog maar eens over na want…

How you present yourself online really does matter.

🤔

Want als jouw website er onrustig, amateuristisch, suf, rommelig, onduidelijk, saai, tuttig, oud, onzeker en ga zo maar door, uitziet, dan geeft dat de bezoeker geen vertrouwen en surfen ze verder.

En word je dan toch ‘gevonden’ dan blijft niemand ‘plakken’.

En dan werkt die website — averechts.

Weet je wat nou gewoon écht jammer is; dat ondernemers na langdurig aanrommelen en grote frustratie alsnog een webdesigner moeten inschakelen.

Dat is zo zonde van de verspilde tijd, het verspilde geld en de verspilde energie.

🥺

Wat ik voor jou wil is dat jij vanaf het éérste moment je website goed opzet en dat jij ermee kan werken. Dat jij je website kunt kan aanpassen, veranderen en restylen.

Dat je niet alleen het eerste half jaar plezier van je website hebt maar voor je gehele ondernemerschap plezier van je website hebt. Dat je klanten aantrekt én ja — halleluja — verkopen genereert!

Ik wil dat jouw website:

  • alles heeft wat jij en jouw klanten nodig hebben
  • voor jou en je klanten gaat werken
  • helemaal past bij jou als persoon en ondernemer
  • staat voor wie jij bent en dat ook duidelijk uitstraalt
  • jouw specifieke doelgroep echt aanspreekt
  • altijd mee kan groeien met jou en jouw onderneming — op de korte en lange termijn

Als jij dat ook wilt, dan komen mijn Webbouw Trajecten DREAM & FETCH en MOVE & SHAKE op het juiste moment voor jou.

En ik nodig je van harte uit om voor de webbouw werkwijze te kiezen die het beste bij je past.

Dan bouwen wij samen de website waar jij dolgelukkig mee bent, die je kick-ass mooi vindt, klanten aantrekt en converteert en die je zelf kunt onderhouden. Een website waarmee je jouw bedrijf met glitter en glamour op het internet kan laten zien — en die op een fantastische manier voor jou spreekt — before you even speak…

With much 💖,

Clickto unlock!