Om het lekker makkelijk voor je te maken kun je dit artikel lezen of op je gemakje beluisteren als podcast. De podcast duurt een kleine 13 minuutjes.
Lange(re) teksten op je website of nieuwsbrief!! Oh neeeee, dat kan Ă©eeeecht niet hoor. Het âmoetâ kort zijn â behapbaar. En je kunt je lezer ook niet al te veel keuzes geven â dat kunnen âzeâ niet aan en dan ben je ze kwijt.
Nou, van die uitspraken gaan mijn nekharen overeind staan.
Hoezo kunnen âzeâ dat niet aan en hoezo ben je âzeâ dan kwijt?
Dat zou betekenen dat al je lezers het concentratie vermogen hebben van een jonge hond đ¶ en niet de capaciteit hebben om een fatsoenlijk geschreven tekst met inhoud â die voor hen grote waarde heeft â met belangstelling te lezen.
Da’s een onaardige aanname. đ
Als iemand op je website beland en/of op je email-lijst staat dan willen ze toch juist dat je iets nuttigs schrijft?
- Dan willen ze toch lezen over wie je bent, wat je doet, hoe je het doet en of dat iets voor hen isâŠ
- Dan willen ze toch â en op verschillende manieren â lezen wie jij helpt, wie jij al hebt geholpen en hoe zij zelf geholpen kunnen worden door jouâŠ
- En dan willen ze dit toch ook met jouw eigen woorden en in jouw eigen schrijfstijl lezenâŠ
- En als dat lang is i.p.v. kort, en als dat in wat grotere delen is i.p.v. in behapbare kinderstukjes, wat is daar dan in hemelsnaam mis meeâŠ
Want alleen door oprechte en duidelijke uitleg kunnen ze er toch achter komen of er met jou een klik is, een match is, een verbinding isâŠ
En alleen zo kun jij toch met overgave vertellen over je vak, je beweegredenen en over wat jouw product of dienst voor hen kan oplossenâŠ
Dus waarom ‘moetâ het kort en behapbaar zijn?
Kort en behapbaar heeft er toch helemaal niets mee te maken.
Het moet inhoudelijk goed zijn, het moet de lezer raken en het moet je lezer tot actie over doen gaan.
Dat is wat het âmoetâ zijn. Niet kort en behapbaar.
Want dan ga je jezelf editen en ga je anders zijn dan wie je bent. En dat is echt niet de bedoeling.
Als je in een âverkoopgesprekâ zit â ben je dan kort en behapbaar? Nee, natuurlijk niet â dan ben je duidelijk en informatief en beantwoord je graag en uitgebreid alle vragen.
Als je alleen maar kort en behapbaar bent â dan kom je ook niet zo lekker over.
Dus waarom zou je dan niet al bij voorbaat de antwoorden op die vragen â in een persoonlijk geschreven en in verhalende vorm â aanstippen op je website en/of in je nieuwsbrief.
Want je website en nieuwsbrief zijn daar toch de perfecte plek voor.
Weet je, je website en je nieuwsbrief zijn eigenlijk online verkoopgesprekken â althans, zo zie ik het.
Gesprekken die je voert met de bezoeker van je website zonder dat je het weet.
Want vóórdat iemand de stap neemt om je dienst/product te kopen is die persoon wellicht al 35x op je website geweest en heeft die persoon ook al 18x je homepagina, je over mij pagina en salespagina gelezen â van voor naar achter en terug.
Puur om exact te weten te komen of ze bij jou aan het juiste adres zijn én om door jouw woorden en jouw verhaal overtuigd te worden dat jij hét bent. Dat jij dé persoon bent die hem/haar gaat helpen met hetgeen waar zij naar op zoek zijn.
Dus hoezo kort en behapbaar.
Geef je lezer wat ze nodig hebben â kort, lang, dik, dun, hoog, laag. Wat maakt het uit â doe lekker jouw ding.
De juiste en voldoende informatie delen met je bezoekers is wat doorslaggevend is voor een fijne samenwerking â en dĂĄĂĄr is je website en je nieuwsbrief perfect voor. Niet om kort en behapbaar te zijn met een paar gezellige kiekjes.
Je website is voor je bezoekers een prachtige en waardevolle bron van informatie, een overtuigings-instrument, een verkooppunt. Het is het geschreven gesprek dat je met je klant voert vóórdat je hem/haar ontmoet.
Een cruciaal geschreven gesprek.
En als dat â geschreven â gesprek te summier is, dan kunnen ze bij jou niet vinden wat ze nodig hebben. En dan⊠ja dĂĄn kunnen ze niets anders doen dan wegklikken en dĂĄn gaan ze naar iemand op zoek die wĂ©l geeft wat ze nodig hebben.
Weet je, ik probeer al jaren mijn website en nieuwsbrief teksten kort te houden. En het lukt me niet. Niet omdat ik niet kort wil/kan schrijven maar omdat ik veel te vertellen heb en ook veel te schrijven heb.
Want mijn werk vind ik zo interessant â en ik wil zo graag andere ondernemers aan hun prachtige mooie website helpen â dat ik daar dagen â en lang â over kan vertellen.
En ik schaam me en schroom er niet voor om net zo lang te schrijven als ik kan lullen.
En wie met mij heeft gewerkt heeft ervaren dat het âlullenâ komt omdat ik veel weet â en als gevolg daarvan ook veel vertel, veel geef en veel uitleg.
That’s me.
En dan ga ik toch echt niet kort en behapbaar zijn. Want ik ben niet kort en behapbaar. Ik ben lang en draadig.
Ik ben gul met mijn kennis en ik ben zo enthousiast over het feit dat jij je website wilt maken dat ik er vol inga en jouw gewenste resultaat boek.
En dat is dan toch wat je als klant wilt en wat jouw klant willen?! Betrokkenheid, ondersteuning, enthousiasme en resultaat. Want dat is waar het om draait en dat heeft niets te maken met âkort en behapbaar zijn omdat het zo lekker makkelijk leestâŠâ.
Lijkt het je gaaf je website te bouwen, te leren hoe jij met je website kunt werken â en op een nĂ©t even wat andere manier â zodat jij jouw klanten jouw betrokkenheid, jouw ondersteuning, jouw enthousiasme Ă©n het beste resultaat kan geven. Dan is mijn traject Move & Shake hĂ©t traject voor jou.
Het is namelijk een all-in webbouw traject; van het bouwen van je gehele website â met webpagina’s Ă©n salespagina’s mĂ©t alle teksten, blogfeed met blogs, een nieuwbrief met email funnels, een mooie gratis weggever Ă©n alle zaken die jij nu â en zelfs in de nabije toekomst â online nodig hebt.
Kijk maar eens hier â dan lees je precies:
- wat je allemaal krijgt
- wat we allemaal gaan doen
- hoe we het doen
- en wie je al is voorgegaan.
En je kunt je daar natuurlijk ook aanmelden.
En heb je vragen â stuur me dan een berichtje via mijn contact pagina. Dan kijk ik samen met jou â lang en uitgebreid â naar hoe jij jouw website een realiteit kunt maken.
Much đ,