Claim je domeinnaam — voordat iemand anders h’m voor je neus wegkaapt
Nadat jij dit artikel hebt gelezen — maak jij deze veel voorkomende fout niet.
Maandenlang had ik een nieuw project in mijn hoofd. En bij dat nieuwe project hoorde een website en een domeinnaam.
De domeinnaam paste precies bij mij — en mijn project.
En met hoge regelmaat checkte ik of mijn domeinnaam nog vrij was. Gewoon om mezelf even gerust te stellen.
Sloeg nergens op — en ik had beter moeten weten.
Maar, omdat ik nog geen tijd had gehad om het project uit te werken, stond het te sudderen. En de domeinnaam dus ook. En ja, dat ging al een dik half jaar goed.
TOT NU!!!!!
MIJN DOMEINNAAM — de naam die perfect was voor mijn project — was aangekocht en in gebruik genomen door iemand anders. En recent ook. Echt letterlijk tussen nu en 2 weken geleden!
#WTF
Echt waardeloos
Terwijl ik zat te SUDDEREN heeft iemand dus gewoon MIJN DOMEINNAAM geclaimd en heeft er een website op gezet.
Het is druk
Het is DRUK OP HET INTERNET. Het is niet druk “aan het worden”. Nee, het IS DRUK op het internet. En, domeinnamen liggen niet meer voor het oprapen. Eigenlijk al enige tijd niet meer.
Als jij een goede kans wilt hebben om de domeinnaam van je dromen te gebruiken voor je bedrijf en website CLAIM DIE DOMEINNAAM!
Wacht daar niet mee. En al helemaal niet als je al een bedrijfsnaam hebt. Want dan zou het zomaar eens kunnen zijn dat een ander jouw bedrijfsnaam als domeinnaam heeft geclaimd. En dan heb je pech.
Kies zorgvuldig
In mijn webdesign trakecten besteed ik altijd veel aandacht aan het belang van een zorgvuldig gekozen domeinnaam. En dat is zeker niet zonder reden.
Want — aan het claimen van een domeinnaam zit een strategie.
Het is bepalend voor de toekomst en vindbaarheid van je website en van je bedrijf.
Ik geef je dan ook graag 5 belangrijke tips zodat je uitkomt bij de domeinnaam die — niet alleen het beste bij jou en jouw bedrijf past — maar die ook goed vindbaar is.
Wat is een domeinnaam eigenlijk
Je onlineadres is een link en die link, genaamd: url, is je domeinnaam.
Bijvoorbeeld: judithbierhuizen.nl.
Het eerste deel van deze url is dan de naam — in mijn geval die van mezelf.
En daarna komt nog de extensie, bijvoorbeeld: .nl of .be of .com of .it — in mijn geval .nl.
- Als je in Nederland zit en je publiek ook in Nederland zit, dan kies je idealiter voor .nl als je extensie
- Zit je in België — dan kies je voor .be
- Zit je publiek internationaal — dan kun je ervoor kiezen om .com te gaan gebruiken
Je kunt ook meerdere extensies claimen. Die kun je dan redirecten naar je hoofd domein.
Dat is handig om te doen wanneer je jouw domeinnaam exclusief wilt houden en je zeker wilt weten dat de domeinnaam die je hebt gekozen door niemand anders — ook niet in de toekomst — gebruikt gaat worden met een andere extensie.
Dat betekent dat je kunt instellen dat mensen die naar de .be of .com domeinnaam gaan, automatisch doorgestuurd worden naar het hoofddomein die je vastgelegd hebt op .nl.
Op die manier is je website dus via meerdere domeinnamen te bezoeken — en kun je jouw domeinnaam exclusief houden.
Unieke domeinnaam
Kom je er nou achter dat de domeinnaam die je had bedacht al in gebruik is — zoek dan naar een hele nieuwe naam — een unieke naam.
Wat ik namelijk te veel zie is dat er een streepje of een cijfer (cijfers) in de domeinnaam gezet wordt om de naam passend te maken om zo de naam toch te kunnen gebruiken.
- Bijv. judith-bierhuizen.nl
- Bijv. judith212bierhuizen.nl
Het is écht een slecht idee om dat te doen
Je kunt beter een nieuwe naam bedenken die goed bij jou en je bedrijf past en waar je ook in de toekomst iets mee kan.
Je gaat namelijk je hele bedrijf om die naam heen bouwen dus die naam moet niet alleen leuk zijn — die naam moet perfect zijn en ook goed te vinden zijn.
Je wilt niet dat — wanneer iemand je domeinnaam intikt op Google — dat ze op de website van je concurrent terecht komen omdat “ze vergeten waren het streepje of het cijfertje ertussen te zetten”.
Val niet in die valkuil
- Gebruik geen streepjes, cijfertjes of andere afkortingen of aanpassingen in je domeinnaam. Kies een domeinnaam die exclusief van jou is
- En dat betekent trouwens ook dat je niet voor een domeinnaam kiest waarvan alle andere extensies al in gebruik zijn. Daar heb je ook niets aan. Dan zou je nooit kunnen uitbreiden. En dan zou je altijd je naam delen met een ander bedrijf. Maak daar geen concessies in
- En kijk ook eens op social media om te zien of die naam al in gebruik is. Want soms is de domeinnaam nog wel vrij maar is de naam op social media populair in gebruik. En dat is ook niet echt handig. Want je wilt je social media kanalen afstemen op je domeinaam. En ik kan je vertellen dat je er dan enorm van baalt als je naam op social media veelvuldig voorkomt — in van allerlei vormen en maten — en je alsnog streepjes en cijfertjes toe moet gaan voegen
Je eigen naam
Wil jij je eigen naam als domeinnaam gebruiken en is die nog vrij. Claim je eigen dan ASAP! Het zou wel héél jammer zijn als die weg is.
En heb je een naam die veel voorkomt en ben je de eerste — pak dan bijvoorbeeld ook de .com + .be erbij. Dan kan niemand er — nu en in de toekomst — mee aan de haal gaan — en dan is de naam van jou.
Ik heb het onlangs aan de hand gehad dat iemand haar eigen naam wilde claimen en erachter kwam dat die naam niet meer beschikbaar was.
Jammer – echt heel jammer…
Toujours écrit avec 💖,
PS: Mijn Gratis Website Content Werkboek kun je hier aanvragen.