Hoe kies je een goede domeinnaam!

Ik schrijf dit en ik baal. Ik baal dat ik mijn eigen “preach niet heb ge-practiced”. Is geen uitdrukking, I know, maar ik baal (+ dan mag je woorden verzinnen).

Ik baal dat ik dacht dat de ENIGE was die dit briljante idee in haar hoofd had. En ik baal dat iemand “mijn idee” heeft ingepikt.

Waar heb je het over Jude. Spill…

Nou, wekenlang, nee, maaaaandenlang heb ik een super gaaf project in mijn hoofd. En bij dat super gave project hoort een super gave website en een super gave domeinnaam.

Die domeinnaam heb ik ook al gekozen. Echt “super gaaf” + past precies bij mijn project.

En met grote regelmaat check ik of mijn domeinnaam nog vrij is. Gewoon om mezelf even gerust te stellen. Slaat nergens op. En ik zou beter moeten weten. Maar, omdat ik nog geen tijd heb gehad om het project uit te werken, staat het te sudderen. En de domeinnaam dus ook. En ja, dat gaat al een dik half jaar goed.

TOT GISTEREN!!!!!

(Ik ben er eigenlijk wel een beetje kapot van).

MIJN DOMEINNAAM (de naam die perfect is voor mijn project) is aangekocht + in gebruik genomen door iemand anders. En recent ook. Echt letterlijk tussen nu en 2 weken geleden!

Holy shiplap!

Terwijl ik zat te SUDDEREN heeft iemand dus gewoon MIJN DOMEINNAAM geclaimd en heeft er een website op gezet.

En, niet eens een denderende website! Eigenlijk is het wel een flut website-tje… Alles zit er wel op, maar niet van harte + zeker niet zoals het zou kunnen (lees; moeten). En de domeinnaam past ook al niet bij wat die persoon aanbiedt! Dus, dubbel flut.

Tja, als ze een gave statement website hadden willen hebben, dan hadden me maar naar mij moeten komen. Hebben ze niet gedaan…

…their loss.

Maar ja… het feit is… zij hebben de domeinnaam… ik niet…

…my loss.

Wat zeg ik hiermee?

Het is DRUK OP HET INTERNET!!! Het is niet druk “aan het worden”. Nee, het IS DRUK op het internet. En, domeinnamen liggen niet meer voor het oprapen. Eigenlijk al enige tijd niet meer.

Dus, als jij nog een kans wilt hebben om de perfecte domeinnaam van je dromen te gebruiken voor je website, (die je misschien ook steeds voor je uitschuift omdat je aan het sudderen bent) stop dan direct met sudderen en CLAIM JE DOMEINNAAM!

YES I AM YELLING!

Wacht daar niet mee. En al helemaal niet als je al een bedrijfsnaam hebt. Want als ik een euro heb voor elke keer dat ik hoor dat een domeinnaam niet meer afgestemd kan worden met de bedrijfsnaam, dan zou nu met een cocktail in mijn hand aan het strand liggen.

Okay, dat is een beetje gechargeerd. Maar, hou dat wel in de smiezen + zie mijn ervaring als een teken dat je toch deze eerste stap moet gaan nemen.

Een hele les

In mijn Online Programma – jouw website van droom naar realiteit besteed ik een hele les aan de hoe, de wat en de waarom van een domeinnaam. En dat is niet zonder reden.

Ook aan het claimen van een domeinnaam zit namelijk een strategie, Het is bepalend voor de toekomst + vindbaarheid van je website en dus… je bedrijf.

Maar, ga nou niet gelijk domeinnamen bij de vleet claimen. Lees eerst even verder. Ik geef je graag nog wat tips waar je aan kunt (lees; moet) denken zodat je uitkomt bij de domeinnaam die het beste bij jou en jouw bedrijf past + die goed vindbaar is.

Je domeinnaam, the do’s + don’ts

Je onlineadres is een link en die link, genaamd: url, is je domeinnaam.

Bijvoorbeeld judithbierhuizen.nl.

Het eerste deel van deze url is dan de naam (in mijn geval die van mezelf) en daarna komt nog de extensie, bijvoorbeeld: .nl of .be of .com of .it (in mijn geval .nl).

  • Als je in Nederland zit en je publiek ook in Nederland zit, dan kies je idealiter voor .nl als je extensie
  • Zit je in België… dan kies je voor .be
  • Zit je publiek internationaal, dan kun er ervoor kiezen om .com te gaan gebruiken

Je kunt natuurlijk (en aanvullend) ook andere/meerdere extensies claimen. Die kun je dan redirecten naar je hoofd domein.

Dat is handig om te doen wanneer je jouw domeinnaam exclusief wilt houden en je zeker wilt weten dat de domeinnaam die je hebt gekozen door niemand anders, ook niet in de toekomst, gebruikt gaat worden met een andere extensie.

Dat betekent dat je kunt (laten) instellen dat mensen die naar de .be of .com domeinnaam gaan, automatisch doorgestuurd worden naar het hoofddomein die je vastgelegd hebt op .nl.

Op die manier is je website dus via beide/meerdere domeinnamen te bezoeken. Op zo’n manier kun je jouw domeinnaam dus exclusief houden.

Kies een unieke domeinnaam

Kom je er nou achter dat de domeinnaam die je had bedacht al in gebruik is, zoek dan naar een hele nieuwe naam, een unieke naam.

Wat ik namelijk ook veel zie is dat er een streepje of een cijfer (cijfers) in de domeinnaam gezet wordt om de naam passend te maken om zo de naam toch te kunnen gebruiken.

  • Bijv. judith-bierhuizen.nl
  • Bijv. judith212bierhuizen.nl

Het is écht een slecht idee om dat te doen!

Je moet echt een nieuwe naam bedenken die goed bij jou en je bedrijf past en waar je ook in de toekomst iets mee kan.

Je gaat wel je hele bedrijf om die naam heen bouwen dus die naam moet wel goed zijn en goed te vinden zijn.

je wilt niet dat wanneer iemand je domeinnaam intikt op Google, dat ze op de website van je concurrent terecht komen omdat “ze vergeten waren het streepje of het cijfertje ertussen te zetten”.

Dus, val niet in die valkuil

  • Gebruik geen streepjes, cijfertjes of andere afkortingen of aanpassingen in je domeinnaam. Kies een domeinnaam die exclusief van jou kan zijn
  • En dat betekent trouwens ook dat je niet voor een domeinnaam kiest waarvan alle andere extensies al in gebruik zijn. Daar heb je ook niets aan. Dan zou je nooit kunnen uitbreiden. En dan zou je altijd je naam delen met een ander bedrijf. That’s a no-no

Eigen naam

Wil jij je eigen naam als domeinnaam gebruiken en is die nog vrij. Claim die dan ASAP! Het zou wel héél jammer zijn als die weg is!

En heb je een naam die veel voorkomt en ben je de eerste. Pak dan bijvoorbeeld ook de .com + .be erbij. Dan kan niemand er (nu + in de toekomst) mee aan de haal gaan… en dan is de naam van jou.

Ik heb het onlangs aan de hand gehad dat iemand haar eigen naam wilde claimen maar die niet meer beschikbaar was. (Not me this time).

Yup… It can happen to the best of us…

Domeinnaam check

Waar check je of je domeinnaam nog beschikbaar is? Dat doe je hier. 

Goede stap nemen

Wil je van al het uitzoek gedoe af en wil je jouw domeinnaam, hosting + je hele website in een keer goed opzetten van start tot finish? Hier zijn 2 manieren waarop ik je kan helpen je website een realiteit te maken!

Online Programma: jouw website, van droom naar realiteit

Met mijn Online Design, Creëer & Lanceer Programma je website zelf gaat maken. Van A tot Z en met alles erop en eraan. En, je leert ermee lezen + schrijven. Je leert er alles mee te doen! Echt alles! Dus, aan het einde van het programma heb jij je website + kan jij er écht alles mee: kijk hier voor het online programma.

VIP-Traject: webmaster, van je eigen website

Dit VIP-Traject is echt even wat anders. Ik bouw voor jou een fantastische mooie, krachtige + persoonlijke website geheel op maat. Ik deel vervolgens al mijn kennis en ervaring met jou tijdens twee (2) 1-op-1 trainingen. Jij leert dan ook precies hoe je website reilt + zeilt en hoe jij je website altijd zelf kunt bewerken + aanvullen: kijk hier voor het VIP-Traject.

Samen met mij werken aan jouw website

Gratis training - Website plan + teksten schrijven zonder gedoe - Website maken - Judith Bierhuizen Webdesign
Jouw website van droom naar realiteit - Website maken - Judith Bierhuizen Webdesign
Webmaster van je eigen website - Website maken - Judith Bierhuizen Webdesign