“The best time to start writing content for your website was yesterday. The next best time to start writing content for your website is today.”

Eerst website content, daarna (pas) je website bouwen

Ik ben echt blij dat je de stap hebt genomen om de teksten voor je website te gaan schrijven.

Want website teksten schrijven is een van de meest belangrijke — en lastige — dingen die we moeten doen voordat we überhaupt een website kunnen gaan bouwen.

Je kunt namelijk wel een website bouwen maar dan ben je er nog niet.

Want zonder tekst is er niks, kun je niks en heb je dus ook geen website.

Je kunt daarom wel een website willen, maar je zal dan wel eerst moeten bedenken wat je erop wilt hebben.

En, dan is het ook nog zo dat een website er nog zo mooi en gelikt uit kan zien, maar:

  • als de tekst niet helder is
  • de informatie niet toereikend is
  • de tekst niet persoonlijk of verbindend genoeg is en je doelgroep niet voldoende raakt
  • dan is het hebben van een website niet eens een toegevoegde waarde

Wat dan wel?

Hoe los je dat op en hoe ga je aan de slag met website content? Scroll verder…

Een website is het aantrekkelijkst en meest effectief wanneer er een mooie balans is tussen oprechte teksten, persoonlijke afbeeldingen en aantrekkelijke styling.

Deze combinatie zorgt ervoor dat jouw (toekomstige) klanten een soort van ‘thuiskomen’ op je website en een eerlijke en complete indruk krijgen van:

  • wie jij bent
  • waar jij en je bedrijf voor staan
  • wat je expertise is
  • wat je liefde voor je vak is
  • wat ze van je kunnen verwachten
  • en wat ze bij je kunnen kopen

Basis content

Met de vragen in deze schrijf leidraad wil ik je helpen om basis website teksten te schrijven.

Teksten die je op verschillende manieren kunt samenvoegen en op verschillende plekken kunt gebruiken op je website.

Door alle vragen met jouw eigen woorden en in detail te beantwoorden, teken je jouw ideale klanten uit en krijg je kristalhelder:

  • wat je website voor jou moet gaan doen
  • wat jij voor je klanten wilt betekenen
  • hoe je dat gaat doen
  • en hoe jij dat het beste op papier zet

Je hoeft geen perfecte schrijver te zijn

Ik ben zelf helemaal geen perfecte schrijver. Dat hoeft ook niet en dat hoef jij ook niet te zijn.

Het gaat echt 95% om openheid en om het ‘durven te’ vertellen van jouw persoonlijke verhaal.

Durf te schrijven, durf je verhaal te vertellen en vertrouw erop dat jouw (toekomstige) klanten zich in jou mooie, persoonlijke en kwetsbare verhaal herkennen en zich aan jou verbinden.

Schrijven voor je website — hoe doe je dat?

Door de vragen hieronder te beantwoorden schrijf je ongemerkt al een groot deel van je website teksten.

Je moet er natuurlijk wel even voor gaan zitten, en in de pen klimmen, want het gaat niet vanzelf.

Maar dan heb je wel een mega waardevolle collectie aan teksten waar je echt serieus wat mee kan.

4 onderdelen

Wanneer je gaat schrijven voor je website gaat het eigenlijk ‘maar’ om 4 specifieke onderdelen. En het is natuurlijk de bedoeling om deze onderdelen zo uitgebreid als mogelijk te omschrijven.

Het is een klusje, maar the payoff is dat je vervolgens deze teksten kunt verwerken op de verschillende pagina’s van je website.

En, het zou zomaar eens kunnen zijn dat je al je teksten in een keer schrijft — gewoon omdat je er even voor gaat zitten.

Gewoon omdat je er nu wat extra aandacht aan besteed.

Wat zijn deze 4 onderdelen

  1. Het definiëren van jouw doelstelling
  2. Het definiëren van jouw doelgroep/avatar
  3. Het definiëren van het probleem van je doelgroep
  4. Het definiëren van de oplossing voor je doelgroep

Ik wil je graag helpen met het uitwerken van elk onderdeel en ik heb daarom een aantal specifieke vragen hieronder voor je klaarstaan.

Nogmaals. deze vragen helpen je echt met uiteenzetten wat je website voor jou moet gaan doen, wat jij voor je klanten wilt betekenen, hoe je dat gaat doen + hoe jij dat het beste op papier zet.

Dus, maak tijd vrij in je agenda en klim in de pen. Dan heb jij op korte termijn voldoende basis tekst om je website mee te vullen.

De vragen staan hieronder.

Much love,
~ Judith 💖

1: definieer jouw doelstelling

Omschrijf in detail…

  • wat wil jij dat je website gaat doen voor jou
  • wat wil jij dat jouw website jou gaat opleveren
  • wat wil jij dat je bezoekers doen zodra ze op jouw website belanden
  • En, als ze er dan zijn, wat is dan jouw call to action voor hen

2: definieer jouw doelgroep

Omschrijf in detail…

  • wie wil jij aantrekken met jouw website en met jouw diensten en producten
  • waarom zijn dit specifiek de personen die je wilt helpen
  • wat is de reden dat deze doelgroep zo belangrijk voor je is
  • wat heeft je ertoe geleid om je diensten voor deze doelgroep te maken

3: definieer het probleem van je doelgroep

Omschrijf in detail…

  • waarom zijn ze op zoek
  • waarom zoeken ze jou
  • wat los jij op voor hen

4: definieer de oplossing voor je doelgroep

Omschrijf in detail…

  • wat ga jij concreet doen om hun probleem op te lossen en hoe ga jij dat doen
  • wat bied jij specifiek aan (en in welk format) waarmee/zodat zij van hun probleem afkomen

Ook belangrijk:

Gebruik jouw eigen woorden.

Gebruik altijd jouw eigen woorden. En maak daarin ook geen concessies. Praat en schrijf precies zoals je dat in een gesprek zou doen. Dat schrijft het fijnst (voor jou) en dat leest het fijnst (voor je klanten).

Zet jouw boodschap duidelijk + oprecht neer

Zet jouw boodschap neer en doe dat op een duidelijke en heldere manier. En schroom er ook niet voor om jouw mening en overtuigingen te omschrijven.

Hoe duidelijker je bent naar je klanten, hoe eerder en hoe beter zij kunnen bepalen waarvoor zij bij jou terecht kunnen.

Want weet je — website tekst is eigenlijk niets meer dan een fijn gesprek wat je hebt met iemand anders.

Met bijvoorbeeld een kennis die graag wil weten wat je doet, hoe je het doet en of het voor hem of haar ook behulpzaam of waardevol kan zijn.

Zo’n gesprek loopt niet geforceerd, zo’n gesprek ontstaat.

Schrijf vanuit je hart, zonder te editen en zonder na te denken of het wel goed is of dat je het anders moet doen.

Wanneer jij vrijelijk schrijft worden je website teksten zoveel persoonlijker en zoveel krachtiger.

Hoe nu verder?

If You can Dream it — You can Fetch it. En, als jouw doel is om je mouwen op te stropen, uit je 9-5 te komen en je bedrijf de wereld in te zetten — meld je dan aan voor mijn Online Website Programma: DREAM + FETCH — jouw website van Droom naar Realiteit.

Jij bouwt in 8 weken jouw kick-ass website waarmee jij een connectie maakt, email adressen kan opvangen, vertrouwen kan opbouwen, je blog, podcast, freebie of video serie kan aanbieden én — YES! — verkopen genereert.

Klik hier om er alles over te lezen en je aan te melden. Ik kijk naar je uit!

Much love 💖

From today onI am Your Person