Wel of niet lange teksten op je website of nieuwsbrief!?

Lange teksten op je website of nieuwsbrief!! Neeeee, dat kan écht niet hoor. Het ‘moet’ kort zijn — behapbaar. En je kunt je lezer ook niet al te veel keuzes geven — dat kunnen ‘ze’ niet aan en dan ben je ze kwijt.

Nou, van die uitspraken gaan mijn nekharen overeind staan.

Hoezo kunnen ‘ze’ dat niet aan en hoezo ben je ‘ze’ dan kwijt?

Dat zou betekenen dat al je lezers het concentratie vermogen hebben van een jonge hond en niet de capaciteit hebben om een fatsoenlijk geschreven tekst met inhoud — die voor hen grote waarde heeft — met belangstelling te lezen.

Da’s een onaardige aanname.

Als iemand op je website beland en/of op je email-lijst staat dan willen ze toch juist dat je iets nuttigs schrijft?

  • Dan willen ze toch lezen over wie je bent, wat je doet, hoe je het doet en of dat iets voor hen is…
  • Dan willen ze toch — en op verschillende manieren — lezen wie jij helpt, wie jij al hebt geholpen en hoe zij zelf geholpen kunnen worden door jou…
  • En dan willen ze dit toch ook met jouw eigen woorden en in jouw eigen schrijfstijl lezen…
  • En als dat lang is i.p.v. kort, en als dat in wat grotere delen is i.p.v. in behapbare kinderstukjes, wat is daar dan in hemelsnaam mis mee…

Want alleen door oprechte en duidelijke uitleg kunnen ze er toch achter komen of er met jou een klik is, een match is, een verbinding is…

En alleen zo kun jij toch met overgave vertellen over je vak, je beweegredenen en over wat jouw product of dienst voor hen kan oplossen…

Dus waarom ‘moet’ het kort en behapbaar zijn?

Kort en behapbaar heeft er toch helemaal niets mee te maken.

Het moet inhoudelijk goed zijn, het moet de lezer raken en het moet je lezer tot actie over doen gaan.

Dat is wat het ‘moet’ zijn. Niet kort en behapbaar.

Want dan ga je jezelf editen en ga je anders zijn dan wie je bent. En dat is echt niet de bedoeling.

Als je in een ‘verkoopgesprek’ zit — ben je dan kort en behapbaar? Nee, natuurlijk niet — dan ben je duidelijk en informatief en beantwoord je graag en uitgebreid alle vragen.

En waarom dan niet al bij voorbaat de antwoorden op die vragen — in een persoonlijk geschreven en verhalende vorm — aanstippen op je website en/of in je nieuwsbrief.

Want je website en nieuwsbrief zijn daar de perfecte plek voor.

Weet je, je website en je nieuwsbrief zijn eigenlijk online verkoopgesprekken. Gesprekken die je voert met de bezoeker van je website zonder dat je het weet.

Want vóórdat iemand de stap neemt om je dienst/product te kopen is die persoon wellicht al 25x op je website geweest en heeft die persoon ook al 10x je homepagina, je over mij pagina en salespagina gelezen — van voor naar achter en terug.

Puur om exact te weten te komen of ze bij jou aan het juiste adres zijn én om door jouw woorden en jouw verhaal overtuigd te worden dat jij hét bent. Dat jij dé persoon bent die hem/haar gaat helpen met hetgeen waar zij naar op zoek zijn.

Dus hoezo kort en behapbaar.

Geef je lezer wat ze nodig hebben — kort, lang, dik, dun, hoog, laag. Wat maakt het uit! De juiste en voldoende informatie delen met je bezoekers is wat doorslaggevend is — en dáár is je website en je nieuwsbrief voor. Niet om kort en behapbaar te zijn met een paar gezellige kiekjes.

Je website is voor je bezoekers een prachtige en waardevolle bron van informatie, een overtuigings-instrument, een verkooppunt. Het is het geschreven gesprek dat je met je klant voert vóórdat je hem/haar ontmoet.

Een cruciaal geschreven gesprek.

En als dat eerste geschreven gesprek te summier is, dan kunnen ze bij jou niet vinden wat ze nodig hebben. En dan… ja dán klikken ze weg en dán gaan ze naar iemand op zoek die wél geeft wat ze nodig hebben.

Weet je, ik probeer al jaren mijn website en nieuwsbrief teksten kort te houden. En het lukt me niet. Niet omdat ik niet kort wil/kan schrijven maar omdat ik veel te vertellen heb en ook veel te schrijven heb.

Want mijn werk vind ik zo interessant — en ik wil zo graag andere ondernemers aan hun prachtige mooie website helpen — dat ik daar dagen — en lang — over kan vertellen.

En ik schaam me en schroom er niet voor om net zo lang te schrijven als ik kan lullen.

En wie met mij heeft gewerkt heeft ervaren dat het ‘lullen’ komt omdat ik veel weet — en als gevolg daarvan ook veel vertel, veel geef en veel uitleg.

That’s me.

En dan ga ik toch echt niet kort en behapbaar zijn. Want ik ben niet kort en behapbaar. Ik ben lang en draadig.

Ik ben gul met mijn kennis en ik ben zo enthousiast over het feit dat jij je website wilt maken dat ik er vol inga.

En dat is dan toch wat je als klant wilt?! Betrokkenheid, ondersteuning, enthousiasme en resultaat.

Dat is waar het om draait en dat heeft niets te maken met ‘kort en behapbaar omdat het zo lekker makkelijk leest…’.

En ik kan je vertellen; betrokkenheid, ondersteuning, enthousiasme en resultaat krijg je wanneer je met mij samenwerkt.

Jij krijgt de website waar jij dolgelukkig mee bent, die je prachtig mooi vindt, klanten aantrekt en converteert en die je zelf kunt onderhouden. Een website waar je trots op bent.

Met mij samenwerken betekent trouwens óók dat je je website kunt bouwen op de manier die bij jou past;

Mijn programma’s zijn zodanig opgezet dat jij — wanneer je website klaar is — volledige website vrijheid hebt. Je bent dan in staat om je website aan te passen of zelfs helemaal om te bouwen zoals jij dat wilt én wanneer jij dat wilt.

Kijk maar eens rond op mijn site om inspiratie op te doen en om te kijken welke ‘webbouw manier’ het beste bij jou past.

En heb je vragen — stuur me dan een berichtje via de contact pagina. Dan kijk ik samen met jou — lang en uitgebreid — naar hoe jij jouw droom website een realiteit kunt maken.

With much 💖,

Clickto unlock!