Om het lekker makkelijk voor je te maken kun je dit artikel lezen of op je gemakje beluisteren als podcast. De podcast duurt een kleine 14 minuutjes.

Er is niet zoiets als ‘slecht schrijven’.

Tuurlijk niet! Dat zou ook betekenen dat je ‘slecht praat’ en dat niemand ooit snapt waar je het over hebt. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Je communiceert al jaren en de mensen om je heen snappen je ook al jaren. Dus dat is het niet.

Wat dan wel?

Nou, wat wél kan is ‘er geen moeite voor doen’. En ergens geen moeite voor doen heeft vaak een onderliggende gedachte.

De gedachte dat we ‘te veel fouten maken’ en er ‘altijd anderen zijn die beter zijn’.

Alleen al die 2 aannames zorgen ervoor dat teksten schrijven voor onze website of nieuwsbrief bij voorbaat al niks wordt — en we er dan ook maar niet aan beginnen. En als we er wél aan beginnen is het vaak (te) summier en (veel te) bescheiden.

Want tja, je hebt geen schrijfstudie gedaan en grammatica was ook niet je beste vak op de lagere school — of iets van gelijk strekking. En er wordt toch wel verwacht — voornamelijk door onszelf — dat we in alles goed zijn. Want stel je voor dat iemand er iets van vindt — en dan vooral die collega ondernemer die om en nabij doet wat jij doet en toch echt heel goed kan schrijven — super leuke teksten heeft en blogt en zichtbaar is en … vul maar aan…

Kijk, deze bovenstaande zinnen zijn volgens de Nederlandse grammatica ook niet correct. Maar weet je… deze zinnen zitten wel zo in mijn hoofd. En wat in mijn hoofd zit schrijf ik op. Dus — dit is het.

En eerlijk gezegd, zo slecht is het niet.

Het is duidelijk en ik maak een punt. En jij snapt het ook — althans daar ga ik van uit — dus — doel bereikt.

En, wat ook belangrijk is — ik hou het niet krampachtig voor mezelf — ik zet het de wereld in. Zodat iemand — die behoefte heeft aan mijn ‘wijze woorden’ — zich daardoor kan laten inspireren en denkt f*** it, dat ga ik ook doen. Als Juud het — kan kan ik het ook.

Ik ben nu zover dat het mij geen reet kan schelen wat een ander van mijn schrijfstijl vindt. Ik wil mijn website goed gevuld hebben en ik wil dat mensen lezen over wat ik doe, wie ik ben en over hoe ik ze kan helpen. En, — ik wil gevonden worden in een google search — op mijn manier en in mijn woorden.

En ja, dat lukt alleen als je daadwerkelijk gaat zitten schrijven en daadwerkelijk de woorden die je in je hoofd hebt op papier knalt.

Goed of slecht. Het maakt helemaal geen bal uit.

Het kan namelijk altijd beter.

Er zijn mensen die van schrijven hun vak hebben gemaakt. Dat is hun passie en hebben daar affiniteit mee. Zij zijn per definitie altijd beter en zullen ook altijd beter zijn.

Maar totdat je die professionele schrijver gaat inhuren — of een opleiding tot schrijfcoach gaat doen — zal je zelf aan de bak moeten. En je moet ergens beginnen. Het kan gewoon niet na één keer 100% goed zijn. Tuurlijk niet. Maar het kan wel na even door-buffelen en een goede spellingscheck ‘goed genoeg voor nu’ zijn.

Maar daar moet je wel wat voor doen.

En ja, ik gebruik het woord moet, omdat ik ook echt vind dat het moet.

Wat ik namelijk zie is dat er te weinig wordt geschreven. Echt veel te weinig. Te weinig in hoeveelheid.

Je kan écht niet een héle website vullen met 3 A-4tjes.

Dat is onmogelijk.

Alleen al op een home-page zul je 3 A-4tjes gebruiken. En dan moet je de rest van je website ook nog vullen.

Dus ik zeg…

Ga eens meer schrijven dan je op het eerste gezicht zou doen of waar je zin in hebt. En dan bedoel ik meer schrijven in hoeveelheid; dus 8 tot 10 A-4tjes vol over vanalles en nog wat.

Schrijf ook eens uit de losse pols 6 volle alinea’s over wat je allemaal doet voor een klant waneer jullie samenwerken — in plaats van een beknopt stukje in bullet vorm zonder echte details. En ga dan maar eens kijken of het wel echt te veel of wel echt zo slecht is.

Want het zal je verbazen hoe lekker dat leest. En het zal je verbazen hoe fijn de bezoekers van je website het vinden wanneer ze een mooi opgemaakte webpagina zien waarin er lekker wat persoonlijke tekst en uitleg staat over jou, over je werk, over wat jou beweegt en over wat jij allemaal kan doen om hen te helpen.

Wat weet je, jouw woorden slaan aan. Echt — trust me.

Lezers vinden het geweldig om jouw stijl te zien en te lezen – en jouw stem door de regels heen te horen. En ik geef ze geen ongelijk. Dat vind ik namelijk ook altijd fijn en leuk. Dat schept vertrouwen en een band. En dat is dan alleen nog maar via je website.

Ik heb een onwijs gave blog geschreven die je wil meegeven. Ik denk dat deze blog een must is om te lezen als jij met je website wilt starten.

Wat die website teksten — OMG — die zijn zo belangrijk in de éérste fase van het bouwen van je website. De hele visuele opmaak van je website hangt er vanaf.

Je vindt de blog hier.

En, ik heb natuurlijk ook nog steeds mijn Website Content Werkboek GRATIS voor je ter beschikking.

💕 Ken je mijn website content werkboek al — toppie, maar laat h’m dan toch weer de revue passeren. Want het zou zomaar eens kunnen zijn dat je h’m destijds hebt aangevraagd en er nooit wat mee hebt gedaan 👻.

💕 Ken je mijn website content werkboek nog niet — dan zou zeggen: vraag h’m direct aan en werk h’m uit. Want dit werkboek is goud in je handen en voor je website.

Hier vind je h’m.

En ja, het is veel werk… heel veel werk. Het is geen gratis flut ding wat je er in een half uur uit knalt. Je moet er wel echt voor gaan zitten — en wellicht meerdere keren — en gaan schrijven. Het kan niet anders. Maar als jij dit content werkboek uitgebreid invult — en dan bedoel ik uitgebreid — dan heb je wel alle eerste teksten voor op je website geschreven. En dan kun je door met je website. En dat zou toch wel écht heel gaaf zijn hè…

Pak er een 🍷 bij — dat schrijft ook gelijk wat lekkerder.

Clickto unlock!