Your Website Introduces You — Before You Even Speak

Herken je dit?

“Ik heb al jaren een website. Die doet het nog wel — maar ja, hij is nu wel verouderd en ik weet niet hoe ik h’m moet aanpassen. De persoon die hem voor mij heeft gemaakt heeft alles in beheer en hij is ook geen echte designer. Er komen toch niet zoveel mensen op — dus ik laat het maar zo.”

Of dit?

“Ik wil al jaren een website… misschien flans ik er zelf wel eens een in elkaar. Want ik heb eigenlijk niet zoveel nodig en ik hoor dat een website maken niet zo moeilijk is — toch?”

Nou, ik kan wel janken als ik dit hoor. En ik hoor dit — en variaties erop — helaas te vaak. 

Ik ontmoet dagelijks onderneemsters die hun website zo goedkoop mogelijk neer willen zetten. “For the time being”. “Totdat er meer geld verdiend gaat worden”.

En tot die tijd blijven ze hangen in:

  • een sterk verouderde website
  • geen website
  • of een website die niet adequaat is

Een website die niet baat — maar die wel schaadt.

En ik snap dat! Oooh echt, als geen ander.

Wanneer ik een grote investering in mijn bedrijf wil maken, denk ik daar wel een paar keer over na. Ook wanneer ik 100% wéét dat het mij verder helpt.

Dus die aarzeling — die herken ik heel goed.

Als jij jezelf hierin ook herkent en jij van plan bent je website toch maar weer uit te stellen, een ‘for the time being website-tje te (laten) maken of met je verouderde website te blijven zitten — dan wil ik je toch aanraden dat niét te doen en verder te lezen want dan is DIT dé BLOG voor JOU!

Much love 💖
~ Judith

Ik wil natuurlijk graag dat jij je website met mij gaat maken. Maar ook al doe je dat niet — wil ik je toch overtuigen dat:

  • je als — startende en groeiende — onderneemster echt een goed opgebouwde website nodig hebt
  • je met “te vinden zijn online” echt niet meer aan kan komen kakken
  • hoe jij je online presenteert groot effect heeft op hoe je bezoekers jou zien en van je verwachten
  • bezoekers jouw capaciteiten be- en veroordelen ongeacht hoe goed jij bent in je vak
  • en aan het einde van de rit — ook met je website — goedkoop, duurkoop is

Je kunt namelijk wel een website ‘hebben’ maar dan ben je er nog niet.

Bij het hebben van een website gaat het er namelijk niet alleen om dat je er een ‘hebt’ en dat je ‘te vinden’ bent.

Het gaat erom dat:

  1. als je gevonden bent
  2. wat dat doet voor de persoon die je gevonden heeft
  3. en welke actie die persoon vervolgens onderneemt om met jou samen te gaan werken

En de actie die iemand onderneemt wordt bepaalt door een aantal factoren. En wanneer deze factoren niet voldoen aan wat bezoekers van je website verwachten en het deze mensen niet voldoende raakt, dan is het hebben van een website niet eens een toegevoegde waarde.

Niet leuk om te horen — maar ik ben daar wel heel eerlijk over.

Het kan je zelfs schaden. En, dan word jij onterecht als niet professioneel bestempeld.

Hoe goed je dan ook bent in je vak — hoe mensen je online zien en wat dat met hen doet, bepaalt het verdere verloop van jullie samenwerking.

Kopen versus niet kopen

Een website heeft echt een aantal cruciale zaken nodig.

  • En die zaken die krijg je niet — of niet standaard — wanneer je je website goedkoop laat maken…
  • Die krijg je ook niet wanneer je zelf even snel wat in elkaar flanst zonder je te verdiepen in wat er nodig is…
  • En die krijg je ook niet wanneer je een website hebt die sterk verouderd is…

Wat een website nodig heeft is een mooie en goede balans tussen: de vormgeving, de web-opbouw, de inhoud en techniek.

Denk hierbij aan:

  • aantrekkelijke styling
  • gebruik van je huisstijl
  • heldere opbouw
  • duidelijke navigatie
  • oprechte, goed leesbare + rakende teksten
  • persoonlijke afbeeldingen
  • een backend die dit allemaal ondersteunt
    • goede website software
    • passende domeinnaam
    • hosting partij die voor je door het vuur gaat
    • een hosting partij die updates uitvoert
    • solide thema én het optimaal en correct gebruik van dat thema.

Deze balans — de front-end + de back-end van je website — zorgt er namelijk voor dat jouw bezoekers ‘thuiskomen’ op je website.

Dat ze zich er lekker voelen. Dat ze zich herkent en erkent voelen.

Ze navigeren soepeltjes door je webpagina’s en je blog en krijgen op een stressvrij en overzichtelijke manier een eerlijke en complete indruk van:

  • wie jij bent als persoon en als onderneemster
  • waar jij en je bedrijf voor staan
  • wat je expertise is
  • wat je liefde voor je vak is
  • wat ze van je kunnen verwachten en wat je belofte is
  • hoe jij hun probleem kan oplossen of zorgen weg kan nemen
  • en wat ze bij je kunnen kopen om dat te bewerkstelligen.

Alles wordt heel specifiek ontworpen voor de juiste doeleinden, voor de juiste doelgroep, en met de juiste tools.

En dat is voor elke onderneemster en elke website anders.

En dat is ook het mooie aan ondernemerschap; onze unieke eigenschappen. En die eigenschappen die willen we heel duidelijk terug laten komen op onze website.

Simpel — of toch niet?

Nou is het zo dat je niet alles kan weten en dat web-design niet jouw vak is. Jouw specialisme ligt ergens anders.

Dus waarom zou jij je in bochten gaan wringen om iets te bouwen — om iets aan te leren waar niet je expertise ligt — wat niet je vak is.

Je gaat ook geen auto bouwen, puur omdat je er een wil. Dat laat je ook aan een autofabrikant over.

Maar blijkbaar denken we dat het voor ons als onderneemsters en voor ons ondernemerschap niet geldt.

In ons ondernemerschap denken we dat we die auto zelf moeten kunnen bouwen.

Maar daarmee realiseren we nooit een 100% veilige en goed opgebouwde auto.

Mits we ons daarin gaan specialiseren.

Wat — m.b.t. je website — betekent dat jij blijft zitten met een website die heel simpel gezegd:

  • niet voldoet aan wat jij nodig hebt en niet doet wat je website voor je zou moeten doen
  • niet voldoet aan wat jouw bezoekers/klanten nodig hebben en hen niet voldoende belofte, vertrouwen en inzicht geeft

En dat is mega jammer en ook niet okay. Want je wilt dat je website voor jou aan het werk gaat.

Je bent onderneemster, je hebt een bedrijf en je website moet je helpen geld te verdienen. Je wilt dat je klanten weten waar ze specifiek voor bij jou, en alleen bij jou, moeten zijn. En je wilt dat ze de samenwerking met jou aangaan.

Je wilt dat de kassa gaat rinkelen.

Dus zelf een website bouwen — met nul ervaring — is leuk als je er de tijd en de interesse voor hebt. Maar het is niet de oplossing op het moment dat je een website wilt die meer is dan een ‘veredelde powerpoint’.

Want dat kan niet meer.

Nou ga ik er voor het verhaal even vanuit dat je hebt gehoord dat een website in WordPress maken (.org en niet .com) echt niet zo moeilijk is en dat het ook echt niet zoveel hoeft te kosten.

Dus, je denkt waarschijnlijk, ja Juud, je hebt makkelijk praten — ik doe het er wel bij…

Nou, dan kan ik beamen dat zelf een website in WordPress maken best goed te doen is en ook goedkoop te doen is.

WordPress is makkelijk te installeren en er zijn inderdaad veel thema’s te vinden die je gratis kunt inzetten.

Maar mijn ervaring is wel dat je tegen veel zaken aan gaat lopen die je van te voren gewoon niet had kunnen bedenken.

Zaken die je mega gaan frustreren, tijdens het bouwen of later — als je website live staat.

Omdat je niet voldoende weet:

  • hoe je met de builder van je specifieke thema moet werken
  • hoe je pagina’s opbouwt en berichten opzet
  • welke plugins en widgets jou verder gaan ondersteunen
  • hoe je de paginastructuur, blog structuur, navigatie structuur en menustructuur van je website moet bepalen
  • welke content en hoeveel content je moet gebruiken
  • hoe je foto’s optimaliseert
  • hoe je updates van WordPress, het thema en de plugins moet uitvoeren
  • hoe je aanpassingen maakt
  • hoe je je website schoon en veilig houdt
  • er dan is er ook nog zoiets als snelheid van je website, SEO, beveiliging, de Europese cookiewet, je gratis weggever, list building + funnels.

Het lijkt makkelijk en logisch maar ondernemers lopen stuk op het onderschatten hiervan. Je ziet leuke effecten of aanvullingen op andere websites die je eigenlijk wel zou willen inzetten — maar je weet niet hoe je het moet aanpakken en zonder te weten of dat voor jou wel nuttig is.

Want er is een groot verschil tussen wat er er spetterend uit ziet, wat jij  leuk vindt en wat jouw bezoekers nodig hebben.

Het is onwijs belangrijk dat bezoekers van je website de informatie die zij nodig hebben kunnen vinden op de plek waar zij het verwachten.

En het is net zo belangrijk dat alles er mooi, aantrekkelijk, fijn, warm en gezellig uitziet en opgemaakt is in jouw huisstijl, met interessante kleurstellingen en in leesbare fonts — op een manier die past bij jou en bij jouw onderneming — nu en in de toekomst.

Glitter and glamour

En wellicht denk je nu dat jij in jouw vak en branche niet al deze website glitter and glamour nodig hebt.

Denk er toch nog eens over na want…

How you present yourself online really does matter.

En als jouw website er onrustig, amateuristisch, suf, rommelig, onduidelijk, saai, tuttig, oud, onzeker en ga zo maar door, uitziet, dan geeft dat de bezoeker geen vertrouwen en surfen ze verder.

En word je dan toch ‘gevonden’ dan blijft niemand ‘plakken’.

En dan werkt die website — echt averechts.

Lees hier maar eens wat een moderne, goede, solide, sterke, persoonlijke, krachtige, mooie, statement website voor Nathalie heeft gedaan:

“Wil jij een website bouwen? Contact Judith!

Dit is mijn plan. Wat zou je nu kunnen doen? Judith reageerde geweldig en zonder aarzeling. Het was al lang duidelijk dat zij voor haar vak dezelfde passie voelt als ik voor het mijne. En dat ze er zin in had om dit voor me mogelijk te maken. Ze maakte een lijst voor mij met wat ik moest aanleveren aan tekst en beeldmateriaal. En met die minimale hoeveelheid informatie en weinig content toverde ze binnen een week mijn prachtige website tevoorschijn.

Dat kan echt alleen als je houdt van wat je doet. Toen ze belde dat ik kon kijken was Anouk, m’n oudste zus, bij me, en we waren allebei sprakeloos. Want het is verrassend en knap hoe Judith zonder dat we elkaar gezien hebben zo treffend de sfeer kon creëren waar ik me in thuis voel.

Judith heeft me ook begeleid bij het opzetten van alle aanvullende systemen die ik nodig had zoals een eigen domein, een mailaccount, dropbox. We hebben via Skype afgesproken waarbij ze me door het programma van AVADA heeft geleid zodat ik nu weet hoe ik pagina’s en blogs aanmaak, hoe ik een podcast post. En zelfs het maken van die automatische mail in Mailchimp met m’n gratis e-book heeft ze me geleerd.

En ze heeft met geduld al m’n vragen en nog eens vragen beantwoord.”

En neem het advies van Rina ter harte:

“Judith zette een stevige, mooie, creatieve basis neer voor mijn website.

Mijn grootste probleem voordat ik hulp inschakelde bij Judith was: ik had zelf een WordPress website gebouwd. Hij zag er aan de buitenkant goed uit, maar hoe vaker er een update plaats moest vinden, of als ik iets wilde wijzigen: het werd een steeds groter rommeltje aan de achterkant. Dit zorgde ervoor dat pagina’s niet goed laadden, er vaak ververst moest worden. Om nog maar niet te spreken over iets aanpassen aan de website: klotsende oksels kreeg ik er van.

Mijn grootste inzicht na het werken met Judith? Als ondernemer ben je: directeur, administratiemedewerker, webbouwer, marketingmedewerker, hoofd personeelszaken, bode, conciërge: alles tegelijk.

Dit wil echter niet zeggen dat je ook OVERAL maar EVENVEEL verstand van moet hebben. Dat gaat gewoon niet. Als je dat wel probeert dan raak je zoveel tijd kwijt. Tijd die je wil besteden aan wat je het allerliefste doet: je vak uitoefenen. In mijn geval is dat: loopbaancoaching. Als loopbaancoach hoef ik dus geen volleerd websitebouwer te zijn. Judith zette een stevige, mooie, creatieve basis neer voor mijn website. Ik leerde van haar hoe ik hem aan kan passen (zonder paniekaanvallen!), aan kan vullen en kan veranderen.

Mijn advies aan de toekomstige klanten van Judith: niet te lang zelf aanrommelen. Het scheelt je een hoop stress en kostbare tijd.”

Zo jammer

Weet je, wat nou gewoon écht jammer is, is dat onderneemsters na langdurig aanrommelen en grote frustratie alsnog een webdesigner moeten inschakelen.

Dat is zo zonde van de verspilde tijd, het verspilde geld en de verspilde energie.

Wat ik voor jou wil is dat jij vanaf het eerste moment je website goed opzet en dat jij ermee kan werken. Dat jij kan aanpassen, veranderen en restylen.

Dat je niet alleen het eerste half jaar plezier van je website hebt maar voor de rest van je ondernemerschap plezier van je website hebt, klanten aantrekt én ja — halleluja — verkopen genereert!

Ik wil dat jouw website:

  • alles heeft wat jij en jouw klanten nodig hebben
  • voor jou en je klanten gaat werken
  • helemaal past bij jou als persoon en onderneemster
  • staat voor wie jij bent en dat ook duidelijk uitstraalt
  • jouw specifieke doelgroep echt aanspreekt
  • altijd mee kan groeien met jou en jouw onderneming — op de korte en lange termijn.

Als jij dat ook wilt, dan komt mijn Webbouw Traject MOVE & SHAKE op het juiste moment voor jou. En ik nodig je van harte uit om je ervoor aan te melden.

Dan bouwen wij samen de website waar je trots op kunt zijn, die klanten aantrekt en converteert en die je zelf kunt onderhouden. Een website waarmee je jouw bedrijf met glitter en glamour op internet kan laten zien — en die voor jou spreekt — before you even speak…

Move & Shake vind je hier.

Ik kijk naar je uit

Much love 💖

Clickto unlock!