Jij doet eigenlijk ook schaamteloos veel aan zelf-promotie hè…
Vriendin: Jij doet eigenlijk ook schaamteloos veel aan zelf-promotie hè…
Ik: Nou, schaamteloos is niet echt het juiste woord… Maar ik heb een bedrijf… dus ja, ik doe best veel aan zelf + promotie.
Vriendin: Oja, hoe gaat het nu met je bedrijfje?
Ik: Eeeh… goed
Vriendin: Nee maar even serieus… je plaatst élke dag berichten op social media en je nieuwsbrief… die krijg ik élke week. En dan lees ik ook steeds over je traject… ‘move it’ heet het toch? Dat ben je wel écht aan het promoten hè in je nieuwsbrief. En je hebt dan óók nog je blog. Ben je nou — hoe noem je dat — een ‘blogger’? Doe je dan ook van die filmpjes enzo? [nerveus lachje]
En, is dat niet wat veel want je duwt het er wel door hè. Worden mensen daar niet moe van. Wist je trouwens dat ik je emails krijg? En je blog lees ik ook af en toe. Ik heb geen website nodig hoor, maar ik dacht “ik steun je”.
Ik: Da’s lief — dank je voor je steun. Ik denk trouwens dat mijn lezers en supporters dat juist fijn vinden. Maar als je het te veel vindt mag je je wel uitschrijven hoor. Gebeurd wel vaker.
Vriendin: Nee, nee… daar zeg ik het niet voor…
Ik: Even wat anders, jij had toch laatst iets gekocht bij Adidas? Dat roze sport shirtje toch?
Vriendin: Ja, klopt — het shirtje is niet helemaal mijn stijl maar ja… ’t was “on sale” (en het is het favoriete merk van Mark en hij vindt dat het me leuk staat) dus ik dacht… ach… why not).
Ik: Sturen zij nieuwsbrieven uit?
Vriendin: Adidas? Ja, tuurlijk! Bijna dagelijks…
Ik: En hoe vaak zie je hen op je Facebook en/of online voorbij komen?
Vriendin: Dagelijks…
Ik: …
Vriendin: Ja maar Adidas is een gróót merk…
Ik: …
Vriendin: Internationaal ook…
Ik: …
Vriendin: En gewoon ook heel bekend…
Ik: Okay — dus omdat Adidas een groot, internationaal en bekend merk is, mogen zij dagelijks in jouw inbox belanden en je achtervolgen op Facebook en Google. En omdat ik een solo ondernemer ben mag ik niet dagelijks op social media kenbaar maken wat ik doe en mag ik niet met regelmaal een nieuwsbrief uitsturen.
Vriendin: Nee, dat bedoel ik niet.
Ik: Wat bedoel je dan.
Vriendin: Nou, je hoeft toch niet zo commercieel te zijn.
Ik: Wat moet ik dan zijn. Ik bén toch commercieel.
Vriendin: Ja, maar je schrijft ‘altijd’ over jezelf en ‘zoveel’ over wat je doet. En je gebruikt ook altijd foto’s van jezelf. Ja, soms is dat best veel. Je kunt toch wat meer bescheiden zijn — [dat lijkt me trouwens ook beter bij je passen]. Dat mag ik toch wel tegen je zeggen he… we kennen elkaar al zo lang.
Ik: Ja hoor, dat mag je tegen me zeggen — en dank voor je openheid — maar waar moet ik volgens jou dan over schrijven en waarom zou ik bescheiden moeten zijn. Dit is toch wat ik doe. Ik wil mijn trajecten graag verkopen aan de personen die mijn hulp goed kunnen gebruiken én die het fijn vinden om met mij samen te werken. Als ik niet vertel of aangeef wat ik doe en wie ik ben, dan weet toch ook niemand welke trajecten ik aanbied en wat ik voor hen kan betekenen?
Vriendin: Ja, maar jij doet aan zelf-promotie. Adidas is een groot bedrijf. Dus dat is anders…
Ik: Hoezo is dat anders?
Vriendin: Nou, zij hebben veel te vertellen en er is een groot team.
Ik: Ik heb ook veel te vertellen en ik doe het allemaal zelf — en zelfs zónder team.
Vriendin: Ja, nou, ik wil alleen maar behulpzaam zijn. Ik zou het toch niet zo doen als ik jou was.
Ik: Hoe zou je het dan wel doen?
Vriendin: Dat weet ik zo ook niet — ik ben geen ondernemer.
Ik: Klopt, je bent geen ondernemer. Ik wel. Dus het lijkt me verstandig dat je éérst in mijn schoenen — en de schoenen van duizenden [startende en ervaren] medeondernemers — gaat staan voordat je een niet onderbouwde mening geeft die A/ ons slecht doet voelen over onszelf en over de producten die we vermarkten en B/ waar we helemaal — maar dan ook helemaal — niets mee kunnen.
Als de oprichter van Adidas naar jou had geluisterd en nooit iets aan zelf + promotie had gedaan, had je nu dat sport shirtje niet kunnen kopen. Want by the way… hoe wist je eigenlijk dat Adidas een “sale” had.
Vriendin: Dat stond in hun nieuwsbrief.
Ik: …
With much 💖,
PS: wil jij ook schaamteloos aanwezig zijn met je website? Kijk dan eens naar Move & Shake. Dan bouwen wij samen schaamteloos de krachtige en persoonlijke website waar jij schaamteloos gelukkig mee bent, die je schaamteloos mooi vindt, waarmee je schaamteloos klanten aantrekt en converteert en die je schaamteloos zelf kunt onderhouden. Een website waar je schaamteloos trots op bent.