Blog content delen en recyclen — deel 1

Blog content delen via je email-lijst, op je website en socials en vervolgens recyclen — hoe doe jij dat?

Of misschien kan ik beter vragen — doé je dat?

Hoe kom ik daar nou zo bij?

Nou, vorige week sprak ik een van mijn klanten — Elle. En ze vertelde me dat ze niet echt een goede routine heeft in het verspreiden van haar blogs en tips op haar website, socials en aan haar email-lijst.

Ze stuurt soms wat nieuws, soms wat ouds, soms 4 dingen tegelijk en soms helemaal niets.

Ze heeft een email-lijst die langzaam maar gestaag groeit en een super mooie website.

Ze heeft over de jaren heen een variatie aan blogs geschreven en ze heeft zelfs wat video’s opgenomen. De blogs staan netjes op haar website — de video’s staan mooi te wezen in een mapje op haar PC.

En als ze inspiratie heeft — eens in de zoveel tijd — dan schrijft ze een nieuwe blog en stuurt ze de link naar die blog naar haar lezers.

Althans — meestal — niet altijd. Want ze heeft restricties;

  1. als de content ook maar iets te veel ‘lijkt’ op wat ze eerder heeft geschreven stuurt ze het niet naar haar lijst — omdat ze vindt dat ze dan dubbele info stuurt
  2. en ze wil niet dat haar lezers denken dat ze niets te vertellen heeft of dat ze verveeld raken.

🤔

En daar zit — mijns inziens — ook precies het probleem.

Ze heeft restricties die ze helemaal niet zou hoeven hebben.

Er zijn een aantal dingen aan de hand hier.

Ze heeft kennis genoeg om nieuwe artikelen, posts en content te schrijven, maar ze heeft er niet veel tijd voor — en zeker niet élke dag. En het schrijven van nieuwe content kost tijd dus wordt bij gebrek aan tijd op de lange baan geschoven.

‘Oude(re)’ content — staat wel op haar website maar wordt vervolgens nergens meer opnieuw gedeeld omdat ze — volgens haar — toch echt niet met doublures aan kan komen zeilen. Niet op haar email lijst en niet op haar socials.

Met als gevolg dat de lezers en de volgers heeeeele lange tijd he-le-maal niets van haar horen — en Elle uit hun inbox én van hun netvlies af is.

😲

En dat vind ik nou zo zonde.

Ik snap wel dat ze niets naar haar lezers stuurt en niks op haar social plaatst.

Want, als álles, op élk medium, élke dag of elke week weer uniek moet zijn,… jeeeeee, dan zou er bij mij ook niets meer uitgaan.

Ik heb er de schrijf capaciteit niet voor, ik heb er de tijd niet voor en in alle eerlijkheid… ik heb er geen zin in. Het is me daar toch een uitdaging en een bak werk om elke week met unieke content te komen. Laat staan élke dag.

En ik denk dat veel ondernemers dit herkennen en hier tegenaan lopen.

Altijd alles nieuw schrijven, zonder herhaling of doublures is toch helemaal niet realistisch.

Bloggen / artikelen schrijven / je kennis delen via je website, email lijst en socials is een fantastische manier om je kennis te delen via het internet. Het is laagdrempelig, je kunt je lezers helpen/inspireren, je kunt je eigen woorden gebruiken en het ondersteunt je zichtbaarheid en expertise. En uiteindelijk levert het je samenwerkingen op.

Maar schrijven wordt ook best onderschat.

Het kost onwijs veel tijd.

Neem deze blog. Die schrijf ik elke week fris en vanuit het nu — met wat ik nu met je wil delen. Met als doel dat je er een dingetje uithaalt — hoe klein dan ook — waarvan je zegt ‘nou, daar heb ik écht wat aan gehad’.

En deze blog, die schud ik niet uit mijn mouw. Met een beetje mazzel heb ik h’m in een paar uur geschreven. Maar dat is vaak niet het geval.

Het opmaken van deze blog en het versturen van de nieuwsbrief aan mijn lezers — vanuit Flodesk mijn email programma — da’s appeltje/eitje en kost me 15 minuten.

Maar het schrijven ervan is natuurlijk waar het om gaat. En ik weet niet hoe het bij jou zit, maar het kan vriezen of dooien. Een paar uur of 2 dagen. Zo werkt het.

Betekent dat dan dat je niks moet schrijven en niks moet delen en niks moet recyclen.

Nee, tuurlijk niet. Daar is bloggen en je kennis delen véél te waardevol voor.

Er zijn hordes mensen die zo enorm geholpen zijn met de informatie die je met hen deelt. Ook al hoor je er niks van.

En tegelijkertijd geeft een blog je zichtbaarheid, herkenning, continuïteit en — deze is belangrijk: vertrouwen. En het brengt je website tot leven en (ik ben webdesigner dus ik gooi deze tip er ook nog even in) dat is ook weer goed voor je SEO.

Wat betekent het dan wel?

Het betekent simpelweg dat je al je content méér dan 1x — én op verschillende plekken — mag blijven delen. NEE, MOET BLIJVEN delen. Want het is toch doodzonde als je dat niet doet.

Het kan toch niet zo zijn dat je een artikel schrijft, deze netjes op je website zet, de link 1x naar je email lijst verstuurd en op je socials zet en… er vervolgens niets meer mee doet.

Voor wie heb je het dan geschreven?

Voor anderhalve paardenkop? Want niet iedereen heeft toch op DAT MOMENT tijd of zin om je email/blog/socials te lezen.

Daarom MOET je content blijven delen en in de herhaling gooien. Hoe vaak vind je in een Google search een artikel wat je enorm helpt maar wat gewoon wat ouder is.

Who cares… als het je helpt is het toch waardevol!

Zo kun je je eigen blogs ook zien. Ze kunnen wat ouder zijn maar nog steeds heel waardevol zijn. En als ze wat ouder zijn dan kun je ze toch gemakkelijk wat updaten met wat aanvullende tekst en een mooie frisse afbeelding voordat je ze in de herhaling gooit.

Het is echt te jammer om deze met liefde geschreven artikelen maar één keer te delen en daarna nooit meer.

Weet je wat ik ga doen? Ik bedenk net iets terwijl ik deze blog schrijf!

💡

Ik heb best een snelle en overzichtelijke manier om vrijwel dagelijks content te delen én te recyclen.

En ik heb de stappen ervan uitgebreid op papier gezet in deze blog — deel 2 over dit onderwerp.

Klik er maar gelijk naartoe want ik weet zeker dat je er super veel aan hebt.

Okay, dan brei ik er nu een eind aan — ik ga even wat bingen op netflix.

Ik wil je nog wel van harte uitnodigen voor mijn Design, Creëer & Lanceer Academie waar ik jou help met het bouwen van jouw fantastische website en het opzetten van je gehele Online Business. Een website die je prachtig mooi vindt, klanten aantrekt en converteert en een online business waar jij dolgelukkig mee bent en waar je trots op bent. Kijk maar eens naar mijn mooie webbouw programma’s en coaching trajecten. En heb je vragen blijf er niet mee zitten — stuur me een berichtje.

Ik kijk naar je uit en ik kan niet wachten om met je samen te werken!

With 💖,

Laat je inspireren!